    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czyje dziecko?
    Date: Sat, 09 Apr 2005 11:51:14 +0200

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "Otto Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:d37ug4$s1l$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Podobno - bo nie sprawdzałem - badanie DNA kosztuje 300 zł. Ale ten
    > koszt jest w resortowym Laboratorium Kryminalistyki. Nie przypuszczałem,
    > ze na użytek cywili jest tak znaczna różnica. 27 zł, to chyba oznaczenie
    > grupy krwi. Ekspertyza jest "nieco" droższa.

    No tak... w końcu, zeby zrobić ekspertyzę z badań krwi na potrzeby
    ustalenia ojcostwa trzeba przebadać co najmniej 2 próbki - ojca i
    dziecka, przy DNA chyba nawet 3 próbki, także i matki, żeby zobaczyć
    które markery są od którego z rodziców, i czy suma się zgadza. Słyszałem
    o przypadku, gdy w sprawie o ustalenie ojcostwa okazało się po badaniach
    genetycznych, że badane dziecko nie jest dzieckiem tej kobiety. Poza tym
    koszt badania zależy od tego jak jest ono szczegółowe, ile markerów się
    bada. No i oczywioście stawka dla biegłego jest ustalona ustawowo.
    Te 2.200 to wynosiła zaliczka na koszty biegłego, w sprawach o ustalanie
    ojcostwa, nie pamiętam ile była na badania krwi. Zresztą w większosci
    przypadków nonsensem jest brać się za genetykę, bez sprawdzenia najpierw
    czy układ grup krwi nie wyklucza ojcostwa.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis