    From: "quasi-biolog " <q...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czyja wlasnoscia sa ludzkie zwloki?
    Date: Tue, 16 Mar 2004 18:07:15 +0000 (UTC)

    t...@p...onet.pl <t...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]

    Dziekuje za odpowiedz, choc musze przyznac, ze wiecej ona namacila niz
    wyjasnila :-(
    Nadal otwarte pozostaje kwestia:
    "Kto ma prawo decydowac o losach ludzkiego ciala po smierci?", oraz pytania
    z nim zwiazane:
    1. za co skazano nekrofila?
    2. czy moglbym zjesc cialo zmarlej matki?
    3. jak rozstrzygnac rodzinny spor o miejsce pochowku zmarlego krewnego?

    > Zwloki ludzkie nie sa niczyja wlasnoscia, poniewaz nie moga byc
    przedmiotem
    > wlasnosci w mysl kodeksu cywilnego.

    Niewatpliwie jednak status "rzeczy" i "wlasnosci" maja fragmenty ludzkiego
    ciala - wlosy (sprzedawane np. na peruki), krew, nasienie/komorki jajowe,
    organy do transplantacji - gdyz oficjalnie podlegaja "kupczeniu". Czy zatem
    zwlok nie moznaby traktowac jako swoistego "zasobnika" przedmiotow
    wlasnosci? Np. zwloki = nerka (do przeszczepu) + "jednorazowe opakowanie".
    Gdyby znalazl sie chetny do kupna np. wlosow denata, to kto powinien odebrac
    za nie chonorarium?

    > Nie jest rzecza w technicznym tego slowa
    > znaczeniu czlowiek.

    Ale fragmenty czowieka niewatpliwie sa rzeczami. Co wiec stoi na
    przeszkodzie, by za rzecz uznac zwloki - pozostalosc po czlowieku?

    > Natomiast co do ludzkich zwlok to w doktrynie jest spor czy
    > mozna je uznac za rzecz. Jesli nawet by je za rzecz uznac to jest to rzecz
    > szczegolnego rodzaju, ktora nie moze byc przedmiotem wlasnosci.

    Zalozmy hipotetyczna sytuacje:
    Zmarla mi matka. Zglosil sie klient chetny na jej wlosy, rogowki i nerki.
    Akademia Medyczna jest zainteresowana nowa prosektoryjna pomoca dydaktyczna.
    Kto ma prawo do sprzedarzy komponentow matki i zainkasowania za nie oplaty?

    pozdrawiam