  • 1. Data: 2011-04-25 19:42:30
    Temat: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
    Od: Gut <t...@e...cod>

    witam,
    Oferta została odrzucona na podstawie art.89 ust.1 pkt.6 ustawy prawo
    zamówień publicznych....

    w kosztorysie branży budowlanej wykonawca zawarł ceny z trzema miejscami
    po przecinku...

    w SIWZie była wprawdzie informacja, że cenę oferty oblicza się na
    podstawie wycenionego przedmiaru robót sporządzonego w formie
    uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy faktycznie
    podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje ofertę do
    odrzucenia?

    Czy nie jest to działanie na szkodę gminy, która w ten sposób straciła
    możliwość wykonania robót dużo taniej (kolejny wykonawca był dużo
    droższy)?

    Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
    ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?

    Poszperałem w sieci i znalazłem info, że sporo firm odpada z tego powodu.
    Było kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, ale nie wiem czy dokładnie
    tego typu spraw dotyczyły.

    Będę wdzięczny za informacje w tej sprawie.

  • 2. Data: 2011-04-25 20:14:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gut wrote:
> [...]
    > uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy
    > faktycznie podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje

    hm podanie ceny z trzema miejscami po przecinku jest idiotyzmem, ale
    odrzucenie z tego powodu oferty jest jeszcze większym idiotyzmem.

    > Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
    > ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?

    trzeba jednak zauważyć że obecny mechanizm odwoławczy preferuje
    "kombinacje", bo odwołanie nie wstrzymuje postępowania. co ciekawe szło to
    małymi kroczkami, najpierw rozstrzygnięcie było wstrzymane do rozpatrzenia
    "skutecznego" odwołań. Teraz odwołanie ma tyle sensu co plastry dla
    umarłego.

  • 3. Data: 2011-04-25 20:33:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-25 21:42, Gut pisze:

> [...]
    > uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy faktycznie
    > podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje ofertę do

    Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
    Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego oferenta.

    > Czy nie jest to działanie na szkodę gminy, która w ten sposób straciła
    > możliwość wykonania robót dużo taniej (kolejny wykonawca był dużo
    > droższy)?

    Takie życie?
    Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby być
    lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa jak w
    przypadku przygotowania?

    > Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
    > ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?

    Nie jest oczywista.

> [...]
    > tego typu spraw dotyczyły.
    >
    > Będę wdzięczny za informacje w tej sprawie.

    Przerabiane. :(

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-04-25 20:37:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    spp wrote:

    > Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
    > Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego oferenta.

    no i...?

    > Takie życie?
    > Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby
    > być lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa
    > jak w przypadku przygotowania?

    zależy kogo chce sie wybrać...

    oferent wybrany nie spełniał formal;nie warunków SIWZ, ewidentnie, odwołanie
    odrzucone i co możesz im zrobić wywalić kasę z kieszeni i iść sie
    procesować? kto ma na to czas i zasadnicze pytanie? co nam by to dało poza
    satysfakcją.

  • 5. Data: 2011-04-25 20:37:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-25 22:14, Marek Dyjor pisze:

> [...]
    > to małymi kroczkami, najpierw rozstrzygnięcie było wstrzymane do
    > rozpatrzenia "skutecznego" odwołań. Teraz odwołanie ma tyle sensu co

    I bardzo dobrze. Bardzo często te niby 'oczywiste pomyłki' były powodem
    do odwołań i uniemożliwiały realizację zadania. Celem ogłaszającego
    przetarg jest jego realizacja a nie uczenie oferentów jak należy
    przygotowywać oferty. :(

    --
    spp

  • 6. Data: 2011-04-25 20:43:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-25 22:37, Marek Dyjor pisze:

    > no i...?

    Po co się szarpać skoro sprawa przegrana? Przecież żaden sąd nie będzie
    bawił się w porównywanie ofert - sprawdzi czy powód odrzucenie prawdziwy
    (błąd formalny) i sprawa zamknięta. :(

> [...]
    > odwołanie odrzucone i co możesz im zrobić wywalić kasę z kieszeni i iść
    > sie procesować? kto ma na to czas i zasadnicze pytanie? co nam by to

    Hmm, a to już decyzja przegranego - jeżeli uznaje że zwycięzca też nie
    spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
    opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?

    --
    spp

  • 7. Data: 2011-04-26 12:07:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    spp wrote:

> [...]
    > spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
    > opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?

    W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.

  • 8. Data: 2011-04-26 12:12:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-26 14:07, Marek Dyjor pisze:

    > W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.

    Co zatem daje?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-04-26 12:16:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    > W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.

    I tak być powinno. Jak gdzieś napisałem celem przetargu jest jego
    realizacja a nie pieszczenie dostawców/wykonawców. Jeżeli przegranemu
    się coś nie podoba ma prawo do odwołania i to on decyduje co zrobić z
    tym fantem. Przecież gdy uzna że warto i że sprawę w sądzie wygra to nic
    nie stoi na przeszkodzie odwołanie napisać. Jeżeli zaś jedynym jego
    celem jest przedłużanie procedury to nowe przepisy dość skutecznie
    ograniczyły podobne zachowania.

    --
    spp

  • 10. Data: 2011-04-26 17:46:31
    Od: Gut <t...@e...cod>

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 14:16:26 +0200, spp napisał(a):

> [...]
    > nie stoi na przeszkodzie odwołanie napisać. Jeżeli zaś jedynym jego
    > celem jest przedłużanie procedury to nowe przepisy dość skutecznie

    Przepraszam bo się pogubiłem czy sądzicie więc, że odrzucenie oferty
    przez "trzy miejsca po przecinku", jest zgodne, niepodważalnie i
    jednoznacznie z prawem?

    Co w takiej sytuacji powiecie np. o wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z
    26 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 8/09
    albo KIO/UZP 475/08
    albo zacytuję inny:
    Art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp stanowi w sposób imperatywny, iż
    zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki, niż tylko pisarskie i
    rachunkowe, polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
    warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. 2)
    Stosownie do art. 58 K. c w związku z art. 14 Pzp, czynność prawna
    sprzeczna z ustawą jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje
    inny skutek. Trudno jednak mówić o czynności prawnej sprzecznej z ustawą
    lub mającej na celu obejście ustawy, jeżeli w wyniku działań
    matematycznych obliczenia ceny, w oparciu o przyjęte składniki
    kalkulacyjne uzyskuje się wynik jednostkowy, z dokładnością większą niż
    dwa miejsca po przecinku. Wynik taki podlega bowiem zaokrągleniu, co jest
    zgodne z zasadami dokonywania wszelkich rozliczeń i nie narusza żadnych
    bezwzględnie (...)

    albo fragment z Rzepy (chyba):
    Z definicji ceny wynika też, że ma być ona wyrażona w jednostkach
    pieniężnych. Obowiązującym w Polsce pieniądzem jest złoty, który dzieli
    się na 100 groszy. A to oznacza, że cena powinna być podana z
    dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wynika to zarówno z ustawy o
    denominacji złotego, jak i ustawy o Narodowym Banku Polskim.
    Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy przy szacowaniu ceny ofertowej
    korzystamy z programów komputerowych. Często podają one kwoty z
    dokładnością do kilku miejsc po przecinku. Jeszcze kilka lat temu
    oznaczało to konieczność odrzucenia oferty. Dzisiaj jednak taki błąd
    można skorygować na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień
    publicznych.
    Zgodnie z nim zamawiający poprawia omyłki polegające na niezgodności
    oferty ze specyfikacją, jeśli nie powoduje to istotnych zmian. Trudno
    nazwać korektę o ułamek grosza za istotną dla treści oferty.
    Poprawiać można także błędy rachunkowe (art. 87 ust. 2 pkt 2 pzp)
    związane chociażby z dodawaniem czy mnożeniem.

    Nie jestem zawiedzionym wykonawcą :) po prostu obliczyłem kasę jaką gmina
    straciła przez kilka przetargów gdzie odrzucono tak właśnie oferty i
    wyszło, że poszło w błoto parę baniek....