  • 1. Data: 2003-10-29 10:06:54
    Temat: Czy muszę zeznawać?
    Od: Tomasz Z.<t...@i...pl>

    Nazywam się Tomasz Zawistowski, pochodzę z małej miejscowości na
    Mazowszu. W wakacje złożyłem zeznania przeciwko pewnej, znanej mi
    osobie, w skutek których rozpoczęto dochodzenie w związku z tą
    osobą. Jak się okazało policja nie może zdobyć zeznań od innych
    osób. W tej chwili zostaję jedynym świadkiem. Moje zeznania różnią
    się od zeznań oskarżonego, tym samym policja postanowiła
    doprowadzić do konwersacji. Dzisiaj zostałem wezwany na
    przesłuchanie i dowiedziałem się o tym wszystkim. Na szczęście (dla
    mnie) oskarżony nie pojawił się na komendzie.
    Moje pytanie polega na tym, czy według jakiegoś prawa
    mogę odmówić składania dalszych wyjaśnień i uniknięcia zeznawania w
    sadzie, gdyż jak mnie dzisiaj poinformowano będzie to nie uniknione.
    Jak też się dowiedziałem oskarżyciel sformułuje zarzuty tylko na
    moich zeznaniach.
    Nie chcę aby do tego doszło, ponieważ obawiam się o
    zachowanie oskarżonego, a także o reakcję mieszkańców mojej wioski.
    Bardzo proszę o pomoc. Mój mail to: t...@i...pl.

    Z góry dziękuję!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-10-29 10:48:41
    Temat: Re: Czy muszę zeznawać?
    Od: "Iva" <e...@w...pl>

    mialam przypadek ze bylam swiadkiem na rozprawie. we zwano mnie ale to
    dlatego ze sama wczesniej sie zgodzilam. jest prawo ktore mowi ze mozesz sie
    nie zgadzac na dlasze zeznawanie, jesli jednak chcesz dalej to ciagnac to
    jest nie dounikniecia spotkanie w sadzie, bo nie stawienie sie grozi
    grzywna.
    pozdrawiam. ewa

  • 3. Data: 2003-10-29 15:45:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Co do zasady każdy ma obowiązek złożenia zeznań. Obowiązek ten jest
    obwarowany karą porządkową nakładaną przez Prokuratora lub Sąd. Kodeks
    postępowania karnego określa w art. 182 i następnych przypadki, w których
    możesz odmówić złożenia zeznań. Generalnie z zeznań zwolnione są osoby
    najbliższe dla oskarżonego, adwokaci, duszpasterze, radcy prawni, a z
    odpowiedzi na niektóre pytania osoba, która odpowiedzią narażała by się na
    odpowiedzialność karną. Znajdź sobie w sieci kpk i poczytaj art. 182 i
    wzwyż, bo nie ma sensu, bym przepisywał ustawę.

  • 4. Data: 2003-10-29 15:54:53
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Tomasz Z." <t...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Moje pytanie polega na tym, czy według jakiegoś prawa
    > mogę odmówić składania dalszych wyjaśnień

    Musisz zeznawać.

    Pozdr
    Leszek

  • 5. Data: 2003-10-29 23:56:00
    Od: "alosza65" <a...@t...pl>

    jeżeli już złożyłeś zeznania to zapewne teraz będzie przeprowadzona
    konfrontacja, która polega na tym że policjant zadaje pytanie, na które
    odpowiadasz wpierw Ty, potem podejrzany na to same pytanie.
    W tej chwili już nie możesz zmienić zeznań, ani odmówić składania takich
    zeznań jeżeli podejrzany nie jest dla Ciebie rodziną.
    Jeżeli byś zmienił zeznania możesz zostać oskarżony za składanie fałszywych
    zeznań, lub utrudnianie dochodzenia.
    O tym wszystkim mówią powyzej przytoczone art.Kodeksu Karnego oraz Kodeksu
    Postępowania Karnego