  • Data: 2002-11-19 23:23:42
    Temat: Re: Czy można kserować książki?
    Od: Paweł Pollak <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości
> [...]
    > składają się:
    > 1) prawa autorskie do tekstu, kompozycji itd;
    > 2) wynagrodzenie dla wydawcy - wykonanie książki;
    > 3) wynagrodzenie dla dystrybutorów - hurtownie, sklepy itp.
    > Skserowanie książki to poprostu rezygnacja z usług wydawnictwa i
    > dystrybutorów. Wydawnictwu wynagrodzenie nie przysługuje, no bo książkę
    > wykonałem sam, a dystrybutorom również, bo z ich usług nie skorzystałem,
    sam
    > idąc do kolegi po książkę. Wynagrodzenie przysługuje autorowi, no ale od
    > nowego roku ma być płacone ryczałtem od kserokopiarki.

    Ten pozornie bardzo logiczny wywód zawiera jednak zasadnicze błędy:
    1) nie masz zgody autora na rozpowszechnianie jego tytułu, on tej zgody
    udzielił wydawnictwu;
    2) "wynagrodzenie" płacone ryczałtem od kserokopiarki nie trafia do tego
    autora, tylko do organizacji zarządzających tymi pieniędzmi, autor może nie
    zobaczyć z tego ani grosza;
    3) na wartość książki składa się także reklama i koszty promocji;
    4) kserując korzystasz z egzemplarza przygotowanego przez wydawnictwo, więc
    jednak korzystasz z usług wydawcy (to że kolega za ten egzemplarz zapłacił
    nie jest argumentem, bo wydawnictwo sprzedało mu jeden egzemplarz, a nie
    egzemplarz z prawem do dalszego kserowania).

    > Tylko czekać, jak autorzy będą w INTERNECIE oferować tekst swoich książek
    za
    > zapłatą ich praw i każda osoba, po zapłącie stosownego wynagrodzenia,
    będzie
    > mogła spokojnie sama sobie wydrukować egzemplaż książki albo przeczytać ją
    > na ekranie kompa.

    Nie tylko czekać, ale tak już się zdarza. Z tym, że jest to zupełnie inna
    sytuacja, autor sam wystawia książkę na sprzedaż (nie za pośrednictwem
    wydawnictwa). Poza tym miałby chyba pretensje, gdybyś ktoś nie zapłaciwszy
    stosownego wynagrodzenia, skserował wydrukowany egzemplarz.

    Paweł
    --
    www.szwedzka.pl