    From: "Qtchb" <q...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można kserować książki?
    Date: Tue, 19 Nov 2002 09:34:09 +0100

    > Pozwole sie nie zgodzic do konca z Twoja opinia.

    Ja także.

    > Mamy
    > w kraju "pseudo-wolny-rynek" i kazdy ustala sobie taka cene, na jaka ma
    > ochote i moim zdaniem tlumaczenie, ze wydawcy zarabiaja za duzo wiec mozna
    > ich okradac nie jest sluszne.

    Zgadzam się. Kserowanie książek jest okradaniem autorów (przede wszystkim) i
    innych podmiotów zaangażowanych w wydanie i dostarczenie konsumentowi
    książki. Słyszałem kiedyś, że jakiś podręcznik dla studentów prawa z zakresu
    prawa gospodarczego publicznego (jedną z autorek była H. Gronkiewicz-Waltz)
    nie został wydany po raz 2, ponieważ autorzy za poprzednią edycję otrzymali
    2 000,00 zł zysku!! Monumentalne, ponad 500 stronicowe dzieło znanych
    naukowców i praktyków, przyniosło im tyle, ile wykonując inne zajęcia
    zrabiają w tydzień, może nawet kilka dni. Część z tych ksążek, które zostały
    wydane, studenci skserowali. I trudno im się dziwić, skoro koszt jednego
    egzemplarza przekraczał 70,00 zł.

    Do czego zmierzam. Kserowanie książek jest złodziejstwem. Tracą na tym
    autorzy i studenci (nad tym należy ubolewać) oraz wydawcy. Nie bujmy się
    nazwać rzeczy po imieniu.
    ALE: wprowadzenie zakazu kserowania jest przejawem nieudolności państwa!
    Dopóki książki kosztują kilka razy więcej, niż mogą za nie zapłacić
    studenci, dopóty będzie się rozwijała szara strefa. A politycy, zamiast
    dążyć do zlikwidowania rozbieżności pomiędzy możliwościami finansowymi
    studentów z jednej strony oraz słusznym prawem do zysku z pracy autorów i
    zachłannością wydawców z drugiej strony, ulegają lobbingowi wydawców (jak
    mawia Marcin Daniec "dzień bez wazeliny, to dzień stracony").

    Czy ktoś wie, jakie partie głosowały za wprowadzeniem zakazu?

    Błażej

    PS. Żeby nie było wątpliwości - ja też kseruję podręczniki uniwersyteckie,
    bo jest to o połowę (niekiedy więcej) tańsze.