    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można kserować książki?
    Date: Mon, 18 Nov 2002 21:25:45 +0100

    Moim zdaniem kserowanie nie powinno być zabronione. Na wartość książki
    składają się:
    1) prawa autorskie do tekstu, kompozycji itd;
    2) wynagrodzenie dla wydawcy - wykonanie książki;
    3) wynagrodzenie dla dystrybutorów - hurtownie, sklepy itp.
    Skserowanie książki to poprostu rezygnacja z usług wydawnictwa i
    dystrybutorów. Wydawnictwu wynagrodzenie nie przysługuje, no bo książkę
    wykonałem sam, a dystrybutorom również, bo z ich usług nie skorzystałem, sam
    idąc do kolegi po książkę. Wynagrodzenie przysługuje autorowi, no ale od
    nowego roku ma być płacone ryczałtem od kserokopiarki.
    Po prostu - w mojej ocenie - zadziałały prawa rynku. Wydawcy i dystrybutorzy
    tak windowali swoje dochody, że okazało się taniej książkę samemu zrobić,
    niż ją u nich zakupić. Pretensje mogą mieć tylko do siebie.
    Tylko czekać, jak autorzy będą w INTERNECIE oferować tekst swoich książek za
    zapłatą ich praw i każda osoba, po zapłącie stosownego wynagrodzenia, będzie
    mogła spokojnie sama sobie wydrukować egzemplaż książki albo przeczytać ją
    na ekranie kompa.