    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy moze nie wydac mi samochodu?
    Date: Sun, 15 May 2005 18:03:54 +0200

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:d65s8r$nt7$1@news.interia.pl...
    > Który to paragraf??

    Oddanie samochodu do lakierowania jest bez wątpienia zawarciem umowy o
    dzieło. W braku odmiennej umowy przyjmującemu zamówienie należy się
    wynagrodzenie w chwili oddania dzieła. (Art. 642§1 kc) Zobowiązany do
    wydania cudzej rzeczy może ją zatrzymać aż do chwili zaspokojenia lub
    zabezpieczenia przysługujących mu roszczeń o zwrot nakładów na rzecz
    oraz roszczeń o naprawienie szkody przez rzecz wyrządzonej (prawo
    zatrzymania). (Art. 461§1 kc) Przyjęcie, ze usługa nie jest świadczenie
    na rzecz nic w sprawie tak naprawdę nie zmienia, bowiem jeżeli
    świadczenia wzajemne powinny być spełnione jednocześnie, każda ze stron
    może powstrzymać się że spełnieniem świadczenia, dopóki druga strona nie
    zaofiaruje świadczenia wzajemnego. (art. 488§2 kc) Na tej podstawie
    warsztat może powstrzymać się z wydaniem pojazdu do czasu zapłaty za
    usługę.