eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy moja przyjaciolka mogla zostac oszukana przez pracodawce. Czy to w porzadku ? › Re: Czy moja przyjaciolka mogla zostac oszukana przez pracodawce. Czy to w porzadku ?
    From: "Sekret" <s...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy moja przyjaciolka mogla zostac oszukana przez pracodawce. Czy to w
    porzadku ?
    Date: Tue, 12 Aug 2003 16:23:04 +0200

    > zdanie takie wyrobiłem sobie po przeczytaniu §3:
    > "Art. 124. kodeksu pracy§ 1. Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem
    > zwrotu albo do wyliczenia się:
    [...] odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu.
    > § 2. Pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu
    innym
    > niż wymienione w § 1, powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do
    wyliczenia
    > się.

    Wszystko OK , ale Ona nie miała (z tego co zrozumiałam) zapisanej w umowie o
    pracę odpowiedzialności za kasę. Dlaczego ma odpowiadać za coś czego nie ma
    w umowie?
    I oczywiście muszą jej udowodnić, że to ona zapodziała gdzieś pieniądze, i
    że w ogóle takowe pieniądze przyjeła.

    Lezy i kwiczy, jeśli faktura podpisana przez nią zawierała zapis: płatność:
    gotówka.
    Z zapisu tego wynika, że pieniądze przyjęła sama w momencie wydania towaru.

    Jesli jest natomiast płatność: przelew bankowy, a pan płacił komuś gotówką
    (powinien pamiętać komu !!!) powinien istnieć dokument KP podpisany przez
    stronę płacącą i otrzymującą płatność. Każda ze stron powinna posiadać jeden
    egzemplarz tego dokumentu (oryginał - płacący).
    W tym momencie to Klient powinien udowodnić, że zapłacił, (powinien wskazać
    osobę, której płacił i okazać potwierdzenie, że osoba ta pieniądze od niego
    przyjeła), a nie Ona ma udowadniać, że dostała (lub nie) pieniądze.
    To w interesie Klienta, by nie płacić 2 razy.

    > § 3. Od odpowiedzialności określonej w § 1 i 2 pracownik może się uwolnić,
    > jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w
    > szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków
    > umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia."

    tu wystarczy chyba sam fakt, że klucze od skrzynki miała zostawiać w
    firmie - totalna bzdura by każdy miał do niej wgląd!!! To jest ewidentne
    zaniedbanie (tylko jak udowodnić pracodawcy, że KAZAŁ jej zostawiać ten
    klucz)
    A może podstępem: niech powie, ze od dziś zabiera klucze, chyba, że
    pracodawca pisemnie nakresli , ze zakazuje wynoszenia kluczy od skrzynki z
    pieniędzmi z firmy.....
    Tylko ważne 2 rzeczy:
    1. niech ta informacja będzie ogólna (najlepiej zasugerować tekst) - lepiej
    niech nie dotyczy bezpośrednio Dziewczyny, bo wskaże na nią, jako osobę
    opiekującą się kasą. Chociaż tu byłby przykład zaniedbania warunków przez
    pracodawce, więc mimo odpowiedzialności dziewczyna może się wykpić
    2. lepiej by nie zawierała daty, lub zaiwerała datę wsteczną (by
    obowiązywała gdy to wydarzenie mialo miejsce)
    Może tak? Dziewczyna miałaby podkładkę do paragrafu 3 :-)

    > będzie odpowiadać jeżeli pracodawca udowodni jej winę za brak 500 zł w
    kasie
    > w inny sposób, a nie samym faktem istnienia niedoboru (np. wynika to z
    > dokumentów)

    no właśnie - a tu nie ma dokumentów potwierdzających przyjęcie tej kasy (no
    chyba ze ta nieszczesna faktura z gotowka)

    3mamy kciuki.... ale radziłabym uważac na takiego pracodawcę.
    Odpowiadając na Twoje pytanie zawarte w temacie - nie, to nie jest w
    porządku!!!

    M.