    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Wed, 23 Apr 2003 21:57:09 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pd6.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >1) mamy tam przecinek, który nie przesądza o tym, że słowa "w portach i
    >na dworcach" itd nie odnoszą się do kontroli osobistej.
    Dokładnie mamy dwie rzeczy:
    a/ kontrolę osobista
    b/ przeglądanie bagaży i ładunków
    Oczywiście są one odrębne, połączone spójnikiem "a także".
    Przeglądanie bagaży (i ładunków), na podstawie TEJ ustawy, wymaga
    spełnienia dwóch warunków. Pierwszy: porty, dworce oraz środki
    transportu (wymienione w ustawie) oraz drugi: 'istnienia
    uzasadnionego podejrzenia...'.
    Drugi warunek (i tylko ten) ma być spełniony w przypadku kontroli
    osobistej [przykład: podejrzenie, iż ktos próbował coś wynieść z
    supermarketu].

    Potwierdzeniem powyższego jest rozp., gdzie znajdziesz wyraźną
    interpretację art. 15.1. 5 w zapisach § 15-§16 oraz oddzielny § 17.
    Gdybym się mylił, to dawno już ktoś wniósłby skargę do TK.

    >Jeśli miałaby być odrębnym uprawnieniem, przysługującym w każdych
    >warzunkach to byłoby to jasno zapisane, tak jak inne.
    Właśnie jest wyraźnie zapisane w § 15 i § 17 wspomnianego rozp.

    >miałaby różnić się kontrola osobista, którą można dokonać wszędzie, od
    >przeszukania osoby?
    Odpowiedź znajdziesz w tym samym art. 15 w pkt. 4 (przypadki z Kpk)
    Nie chcesz chyba karać drobnego złodzieja ze sklepu z K.K.
    A ponieważ czyn 'podpada' po KW, to byłaby niemożliwa kontrola
    osobista, bo 'to nie dworzec' i niemożliwe przeszukanie, bo nie KK.

    >Trochę to nieracjonalne, więc taką interpretację należałoby odzrzucić
    A dla mnie (i moich dzieci) odrzucaj !
    Odrzucając, obowiązującego prawa nie zmienisz.

    >wyliczanych po przecinku może mieć miejsce tylko we wskazanych warunkach.
    Przeczytaj uważnie raz jeszcze, idź i nie grzesz więcej ;-)

    I tym miłym akcentem pozwolę sobie swoją wypowiedź zakończyć, bo
    dalsza polemika i tak nic nowego nie wniesie, a NIE moim zadaniem czy
    celem życia jest przekonywanie kogokolwiek do czegokolwiek :-/

    Artur Golański