    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Date: Tue, 21 Nov 2023 16:09:15 +0100

    On Thu, 16 Nov 2023 22:33:41 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Bowiem wyłączna winę ponosi ten, co mandat dostał. To jemu się nie
    > należy. Ale jak uznają współwinę, to tak to mniej więcej działa.

    > Tu wielu rzeczy nie wiadomo. Ale gdzieś widziałem newsa, że jednak coś
    > tam ubezpieczyciel wypłaci.

    No i zainteresowało mnie. W KC 435 mamy zasadę ryzyka dla "zakładów".
    w 436.1 rozszerzoną na pojazdy (środki komunikacji) mechaniczne.
    Ale w 436.2 wyłączona w razie zderzenia dwóch pojazdów.

    Wychodzi na to, ze dziecko dostanie odszkodowanie z OC zawsze,
    a pieszy moze dostać, o ile nie będzie wypadku z jego wyłącznej winy.
    Przekroczenie prędkosci wystarczy :-)

    Ale w tym przypadku? Mamy zderzenie dwóch pojazdów.
    Zakładam ze Kia prowadził własciciel lub posiadacz,
    jego żona prawdopodobnie współwłascicielka, a dziecko?
    Z kolei w BMW troje niezależnych pasażerów.

    Zakładając, że byłaby tu wina obustronna, to komu się wypłata z OC
    należy, a komu nie?

    Na stwierdzenie wyłącznej winy bmw chyba za wczesnie.
    Ale dziecko winy nie potrzebuje.
    Tylko ze i odszkodowania juz nie potrzebuje :-(

    Dziadkom się należy, za utratę dzieci i wnuka?

    J.