  • 1. Data: 2003-05-11 11:03:46
    Temat: Czy juz działa to prawo ?
    Od: "Ania Skrzynecka" <s...@i...pl>

    Słyszałam, że od niedawna działa takie prawo ze jezeli kupi sie co
    wlasciciel sprzedal aby uniknac egzekucji komorniczej lub narobil w
    miedzyczasie dlugow badz ta rzecz pochodzi z przestepstwa to mozna bedzie
    odebrac ta sprzedana rzecz nowemu wlascicielowi on zas z powodztwa cywilnego
    dopiero bedzie mogl dochodzic swoich roszczen od sprzedajacego.
    Prosze o informacje jak to w swietle tego prawa dziala na dzis SPRAWA JEST
    PILNA bardzo dla mnie poniewaz gosc chce sprzedac ten dom natychmiast
    poniewaz nusi sie pozbyc wlasnosci a ja zeby nie sprzedal komus innemu jutro
    to musze wplacic zaliczke i nie wiem co robic PROSZE O POMOC !!!

    Annia Skrzynecka
    s...@i...pl

  • 2. Data: 2003-05-11 11:31:10
    Temat: Re: Czy juz działa to prawo ?
    Od: "Jendrek" <a...@h...krakow.pl>

    To dziala od lat.Andrzej

  • 3. Data: 2003-05-11 11:51:00
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ania Skrzynecka" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jutro
    > to musze wplacic zaliczke i nie wiem co robic PROSZE O POMOC !!!

    Generalnie zadne nowe prawo jeszcze "nie dziala". W szczegolnosci
    jeszcze nie weszly w zycie nowelizacje kpk,kk i kpc - w ktorych
    prawdopodobnie beda (lub sa) zawarte pewne nowe regulacje dotyczace
    domniemania pochodzenia majatku skazanego z przestepstwa (kk lub kpk) i
    nowe regulacje dotyczace egzekucji (kpc). Jeszcze nie czytalem tych
    nowelizacji, wiec nie wiem tak na prawde co sie zmieni.

    Jezeli chodzi o akutalnie obowiazujacy stan prawny to twoja sytuacja
    zalezy od tego czy komornik zajal juz nieruchomosc dluznika (dom).

    Jezel zajal to: (KPC)

    Art. 930. § 1. Rozporządzenie [np. sprzedaz] nieruchomością po jej zajęciu
    nie
    ma wpływu na dalsze postępowanie. Nabywca może uczestniczyć
    w postępowaniu w charakterze dłużnika. W każdym razie czynności
    egzekucyjne są ważne tak w stosunku do dłużnika, jak i w stosunku
    do nabywcy.

    § 2. (...)

    Jezeli kupisz taki zajety dom, to wierzyciel bedzie mogl do niego
    skierowac egzekucje. Nie polecam wiec tego. Jak sie dowiedziec
    czy jest juz zajety itp? Spytaj sie komornika, sprawdz w ksiegach itp.
    Ale to chyba i tak nie bedzie mialo znaczenia poniewaz zgodnie z art. 925 §
    2 KPC:

    "(...) w stosunku do każdego, kto wiedział o wszczęciu egzekucji,

    skutki zajęcia powstają z chwilą, gdy o wszczęciu egzekucji powziął

    wiadomość, chociażby wezwanie [o zajeciu] nie zostało jeszcze
    dłużnikowi wysłane ani wpis w księdze wieczystej nie był jeszcze dokonany"

    Nie radze ryzykowac i narazac sie pozniej na procesy sadowe itp
    Chyba ze kupujesz ten dom "za grosze".

    Jezeli jednak egzekucja nie jest jeszcze wszczeta, np. jeszcze nie ma w
    ogole
    tytulu egzekucyjnego, a dluznik jeszcze sie sadzi to pozniej tez moze moze
    byc
    nieciekawie. Wierzycielowi bedzie przyslugiwala skarga paulanska i
    jezeli bedzie wystarczajaco zawziety (sprytny itp) to tez skieruje egzekucje
    do twojego majatku (domu ktory kupisz). Dodatkowo na pewno nie jestes juz
    w dobrej wierze, bo wiesz ze sprzedawca domu ma problemy i wydaje
    mi sie wierzyciel bedzie mial podstawy aby sie do Ciebie "dobrac".

    Oczywiscie to co wyzej napisalem wyglada tak pieknie w teorii.
    Nie wiem jak jest w praktyce, nie mam z nia jeszcze duzo wspolnego i
    nie moge Ci tez powiedziec, jak bedzie sie zachowywal wierzyciel
    sprzedawcy domu. Od niego zalezy czy podejmie ww srodki.

    Konrad