    From: "Cezar" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy jest obowiązek podania hasła?
    Date: Sun, 23 Dec 2007 00:22:11 +0100

    > No jakos do niego dotarli , chyba trzeba miec jakies podstawy zeby
    > rekwirowac dysk.

    Jestes Pan prawnik ? Slowo "podejrzany" w rozumieniu kpk ma niewiele
    wspolnego ze znaczeniem potocznym. Mam wrazenie, ze uzywasz slowa podejrzany
    wlasnie w rozumieniu potocznym. Taka osoba ktorej rekwiruje sie dysk moze
    byc tzw. osoba podejrzana, ale na tzw podejrzanego to jeszcze troche za
    wczesnie.

    Rekwirowac mozna nie tylko podejrzanemu. Co wiecej zwykle w momencie
    rekwirowania dysku jeszcze nie jest sie podejrzanym o "posiadanie" (na
    margnsie nie ma takiego znamienia w odniesieniu do programow komputerowych -
    ani w art 293 ani 278 kk) lewych programow.

    > Dowodem posrednim moga byc np.podejrzane logi z serwera.

    Chcialbym poznac prokuratora (ktory cokolwiek kuma w komputerach), ktory by
    sie zgodzil na postawienie komus zarzutu za lewe programy na podstawie
    logow. Logi wskazuja, ze dany komputer laczyl sie z innym gdzies tam w
    sieci - dobrze rozumuje ? A jesli dobrze rozumuje to za przestepstwo
    odpowiada konkretny czlowiek. Zatem skad wiesz, kto siedzial przy
    komputerze - tata, synalek czy moze sasiad ? Stawiaiajc zarzut musisz
    wskazac konkretna osobe - 313 kpk. Skad wiesz kto "splodzil" te logi ? Nawet
    jesli komputer ma jednego wlasciciela i jemu postawisz zarzut, a ten powie,
    ze to nie on, bo np "byl u niego serwisant z jakiesj tam firmy, ktory
    naprawial komputer i sie logowal" to utopisz, bo nie bedziesz w stanie
    obalic tej linii obrony (vide art. 5 par 2 kpk). Zatem taki prokurator
    kierujac sie naczelna zasada prokuratury - czyli zasada tzw. sprawiedliwosci
    statystycznej - chcac uniknac ewentulanego uniewinnienia w cholere umorzy
    postepowanie przygotowawcze w oparciu o art. 17par 1 pkt 1 kpk. To takie
    moje skormne przemyslenia. Bez trupa nie ma morderstwa - trzeba dorwac
    "zywe" nosniki z lewymi programami, a nie jakies tam logi.
    Oczywiscie logi moga stanowic dobry dowod uzupelniajacy, ale wg mnie nie da
    rady zeby byly jedynym - podstawowym.

    > Brak twardych dowodow oznacza niemoznosc bycia podejrzanym?

    Nie oznacza. Ale akurat w temacie programow komputerowych raczej tego nie
    widze w opraciu o dowody posrednie.

    Cezar