    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
    Date: Thu, 19 Jan 2012 13:58:15 +0000 (UTC)
    <jf93sn$3cj$1@inews.gazeta.pl> <jf95qm$9h7$1@inews.gazeta.pl>

    Nixe wrote:

    > "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To może inaczej. Wg ustawy o oświacie (oględnie mówiąc) nauka w
    > szkołach podstwowych jest bezpłatna. Czy to znaczy, że mogę posłać
    > dziecko do szkoły prywatnej i żądać darmowej nauki? Nie. Ale mogę
    > takiej darmowej nauki żądąć posyłając dziecko do szkoły publicznej.
    > Tutaj jest podobnie. To chyba oczywiste, że ustawa obowiązuje te
    > placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ (niezależnie od
    > szczegółowej treści tej umowy), a nie jakiekolwiek placówki medyczne.

    Aha.
    Tylko nie wiem czy zauważyłeś, ale od jakiegoś czasu nawet publiczne
    ZOZ-y działają jako samodzielne jednostki (Samodzielny Publiczny Zakład
    Opieki Zdrowotnej - taka jest oficjalna forma prawna) , i świadczą
    usługi na tych samych zasadach (przynajmniej formalnie) co jednostki
    prywatne.

    W przypadku szkół jest inaczej. Szkoły publiczne działają na zupełnie
    innych zasadach niż szkoły prywatne, inne przepisy regulują zasady ich
    funkcjonowania (w szczególności choćby zasady przyjęć do szkoły).

> [...]
    > posiadającej osobowość prawną. Działa na podstawie ustawy z dnia 27
    > sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
    > środków publicznych" Idąc zatem dalej - usługodawca (placówka
    > medyczna) podpisując umowę z NFZ siłą rzeczy akceptuje warunki
    > postawione właśnie przez NFZ, czyli m.in. zgodne z treścią ustawy,
    > ponieważ NFZ nie ma możliwości działania poza tą ustawą, a tym samym
    > żadna ze stron nie ma możliwości modyfikowania tej umowy w całkowicie
    > dowolny sposób. Ja naprawdę nie wiem, co w tym jest niezrozumiałego.

    Jako świadczeniodawca mogę podpisać dowolną umowę - mamy swobodę
    zawierania umów.

    > Podobnie jak ustawa nakłada na NFZ określone obowiązki.
    > Ergo - nie wolno mu zawrzeć umowy z usługodawcą, która łamałaby
    > treści zawarte w tej ustawie.

    Och, czyżby?

    No to znów weźmy to odśnieżanie. Czy fima odśnieżająca nie może
    podpisać umowy na odśnieżanie raz w tygodniu? Może właściciel podpisał
    5 umów z różnymi firmami? Nie moja sprawa - jako takiej firmy
    odśnieżającej.

    --
    Pozdro
    Massai