    From: " GK" <k...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
    Date: Wed, 18 Jan 2012 20:06:17 +0000 (UTC)

    Mini Moda <m...@N...fm> napisał(a):

    > (...) udałam się beztrosko do zusu (...)
    A co miałby zrobić w tej sprawie ZUS? Nie jest on stroną żadnego stosunku
    występującego w Twojej sytuacji...

    > Mąż dzwonił do Wyższej Instancji, (...)
    Tzn.?

    > Ponieważ ojciec dziecka, a mój małżonek przebywa za granicą, (...)
    I tu robi się ciekawie z punktu widzenia płatnika (NFZ/MZ). Małżonek, o ile
    jest ubezpieczony w publicznym systemie innego kraju, zapewne może zgłosić do
    ubezpieczenia swoje dzieci (pewnie ma taki obowiązek nawet). Ubezpieczenie w
    kraju członkowskim UE/EFTA pozwala na korzystanie ze świadczeń w miejscu
    zamieszkania dzieci na mocy właściwych rozporządzeń WE/UE i umów
    międzynarodowych (Polska, AFAIR, ma/miała umowę z czasów PRL m.in. z Włochami
    i Wielką Brytanią).

    Nie ma to wiele wspólnego z kartami EKUZ.

    > Poprostu pat. Złożyłam wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do
    > bezpłatnego leczenia, załączyłam do tego wydruki z artykułami, odpowiedź
    > podobno za tydzień.
    Równie dobrze można poprosić wójta gminy o wydanie zaświadczenia o prawie do
    bezpłatnego korzystania z drogi powiatowej...

    > Na całej linii klapa, kierowniczka od spraw niepotrzebnych orzekła, że
    > dziecko nie ma prawa do leczenia, ale zaświadczenia nie wyda!
    > Ani potwierdzającego, ani zaprzeczającego, ani nawet takiego, że odmawia
    > wydania zaświadczenia o odmowie wydania zaświadczenia...:D
    Dyktafon, telefon do lokalnej gazety, pisemne wezwanie do wykonania
    świadczenia...

    GK