  • 1. Data: 2007-06-26 11:46:34
    Temat: Czy dług "idzie" za właścicielem....
    Od: Oshin <o...@a...net.pl>

    Witam...

    Mam tu pewien dylemat.

    Czy dług spowodowany poprzez nie płacenie kosztów utrzymania
    nieruchomosci wspólnej we wspólnocie mieszkaniowej jest "przywiązany" do
    własciciela czy do lokalu?

    Bo jeśli do właściciela to po co potencjalny kupujacy chce zaswiadczenia
    o niezaleganiu. Poza tym co w przypadku gdy dany właściciel sprzeda
    lokal - to jak potem sprzedać jego lokal w drodze licytacji? (Art 16
    uowl) To jest przecież egzekucja z nieruchomości !

    Jak to jest ?

    Moje rozumienie jest iż dług jest "przywiązany" do lokalu i jeśli ktoś
    kupi lokal z długiem to mówiąc kolokwialnie - ma problem...

    Pozdrawiam,

    Mariusz

  • 2. Data: 2007-06-26 13:11:32
    Temat: Re: Czy dług "idzie" za właścicielem....
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Oshin" <o...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to jak potem sprzedać jego lokal w drodze licytacji? (Art 16 uowl) To jest

    widzisz to juz problem tego ktory kupil .. i jego dochodzenie praw od
    poprzedniego wlasciciela po to wlasnie kupujacemu jest zaswiadczenie - zeby
    tego problem uniknac

    > Jak to jest ?
    >
    > Moje rozumienie jest iż dług jest "przywiązany" do lokalu i jeśli ktoś
    > kupi lokal z długiem to mówiąc kolokwialnie - ma problem...

    zdecydowanie jest przywiazany do lokalu - a przynajmniej w WM tak jest - jak
    kupowalem mieszkanie to poszedlem do zarzadcy i poprosilem o sprawdzenie czy
    nie ma zaleglosci inaczej - jak napisalem :"mialbym problem"

  • 3. Data: 2007-06-26 13:33:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    jarek pisze:

    > zdecydowanie jest przywiazany do lokalu - a przynajmniej w WM tak jest

    Chyba jednak zasada jest inna.
    Dług związany z lokalem ma charakter osobisty, a czasem nabywca
    odpowiada solidarnie razem ze zbywcą (o ile konkretna ustawa tak stanowi).

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 4. Data: 2007-06-26 23:17:08
    Od: MPG <m...@w...pl>

    W dniu 2007-06-26 13:46 Oshin pięknie wystukał/a:

    > Moje rozumienie jest iż dług jest "przywiązany" do lokalu i jeśli ktoś
    > kupi lokal z długiem to mówiąc kolokwialnie - ma problem...

    Jaki problem? Płaci dług Spółdzielni, a resztę do łapy sprzedającego to
    mieszkanie.

    --
    mpg

  • 5. Data: 2007-06-27 06:54:34
    Od: Oshin <o...@a...net.pl>

    MPG pisze:

    > Jaki problem? Płaci dług Spółdzielni, a resztę do łapy sprzedającego to
    > mieszkanie.
    Problem jest taki ze:
    - czesto zdarza sie że nowy własciciel dowiaduje sie o długu w
    momencie gdy sprawdzi rozliczenia finansowe - a to czasami jest daleko
    po kupnie mieszkania.

    - w sytuacji gdy sąd wyda orzeczenie w postepowaniu upominawczym -
    orzeczenie jest na konkretna osobe. Co w przypadku gdy ona sprzeda
    mieszkanie? Kto ma spłacić dług?

    Pozdrawiam,
    M.

  • 6. Data: 2007-06-28 08:41:14
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    > wspólnej we wspólnocie mieszkaniowej jest "przywiązany" do własciciela czy

    Sa dwa sprzeczne orzeczenia SN na ten temat.
    Ostatnie jest takie, ze ten dlug jest "zwiazany" z lokalem a nie z osoba

  • 7. Data: 2007-06-28 12:57:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    NoMAD pisze:

    > Sa dwa sprzeczne orzeczenia SN na ten temat.
    > Ostatnie jest takie, ze ten dlug jest "zwiazany" z lokalem a nie z osoba

    A jakieś namiary na takie orzeczenie?

  • 8. Data: 2007-06-28 20:27:40
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > A jakieś namiary na takie orzeczenie?

    SN I CKN 928/97
    SN III CZP 11/06

    Orzeczenie te dotycza dlugow zwiazanych ze obowiazkiem zwrotu odpowiedniej
    czesci nakladow poczynionych przez jednego z wlascicieli.

  • 9. Data: 2007-06-28 21:13:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    NoMAD pisze:

    [ciach ..]

    Mnie przekonuje to nowsze (o tym, że dług nie jest związany z prawem
    własności udziału):

    "Roszczenie o zwrot wartości nakładów poczynionych przez jednego ze
    współwłaścicieli na nieruchomość wspólną przysługuje przeciwko osobom,
    które były współwłaścicielami w czasie dokonywania tych nakładów"

    Swoją drogą nigdy nie przyszłoby mi samodzielnie do głowy że
    zobowiązanie z nakładów może być związanie z nieruchomością. Dla mnie to
    lekko absurdalny pomysł. Nie mam dostępu do uzasadnienia tego pierwszego
    orzeczenia - ciekawe jak to uzasadniono.

  • 10. Data: 2007-06-29 07:33:16
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    > absurdalny pomysł. Nie mam dostępu do uzasadnienia tego pierwszego
    > orzeczenia - ciekawe jak to uzasadniono.

    To uzasadnienie jest chyba w Legalisie. Niestety jestem na urlopie wiec nie
    mam na razie do niego dostepu.
    Ale z tego co pamietam raczej mnie nie przekonało. Też skłaniam się ku temu
    nowszemu.