  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Czy ZUSu mozna sie pozbyc?
    Date: 1 Dec 2011 00:52:39 +0200

    On 2011-11-30, januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    [...]

    > Miesiaca? ;) Malo ktory, mlody w sensie mobilny, pracownik ma taki
    > luksus ;)

    Ja mam. W obecnym miejscu za rok najmu płacę mniej więcej 4% wartości
    nieruchomości (mniej więcej, bo traci na wartości obecnie). Zarobki
    miesięczne mam pięciocyfrowe, a dom (cały) wynajmuję za mniej więcej
    20% moich zarobków. I o zakupie pomyślę, za kilka lat, w większości
    "za gotówkę". A jak się noga mi powinie, to przez jakiś czas się
    będę mógł utrzymać i spróbować odbić.

    W tym samym punkcie 3 lata temu jakbym się zdecydował na kupno,
    to pewnie spłacałbym mieszkanko maksymalnie drogie (szczyt górki cenowej
    i chyzia "kupmy szybciej bo drożeje!"), dwupokojowe, dojazd do mojego
    miejsca pracy zajmowałby mi 2 godziny dziennie (a nie 20 minut
    spacerkiem), a oszczędności miałbym raczej mizerne.

    Już nie mówiąc o tym, że bałbym się dużo bardziej samodzielnie
    zaryzykować i zmienić pracę, czy wynegocjować lepsze warunki,
    bo nie miałbym bufora "na życie".

    I jak mi 'nie wyjdzie', to wrócę na chwilę w rodzinne strony,
    bez większych długów i spróbuję znowu. Jak gościowi z kredytem
    300->500k (po zmianach kursu walut) "nie wyjdzie", to mu zlicytują
    mieszkanie, a do domu wróci z długami 190k.

    Każdy ryzyko i sposób na życie jak widać kalkuluje inaczej.
    Nie mówię, że życie z kredytem jest złe. Analizowałem ten punkt
    i stwierdziłem na początku, że to "nie dla mnie". Może w przyszłym
    roku jak ceny bardziej spadną się na to zdecyduję. Ale póki co
    na wynajmie więcej zyskałem niż straciłem. A biorąc pod uwagę
    spadek cen nieruchomości (przez ostatnie 2 lata), to nawet
    mogę założyć, że jestem sporo do przodu.

    > A mieszkanie wynajmuje nie dlatego ze tak jest lepiej tylko
    > dlatego, ze kredytu nie dostanie bo nie ma zdolnosci :)

    W Polsce. Ale mówiłem, że nasz rynek jest do kitu pod tym względem.
    Jakby więcej profesjonalnych firm się zajmowało najmem, byłoby lepiej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl