    From: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ZUS jest bez winy?
    Date: Thu, 7 Oct 2004 21:13:29 +0200

    Użytkownik "Ryszard" <v...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1243.00000a30.4165850a@newsgate.onet.pl...
    > Prowadzę małą działalność gospodarczą oraz pracuję najemnie.Z tytułu
    > prowadzenia działalności gospodarczej od 1999 roku miałem obowiązek
    > opłacania
    > składek na ubezpieczenie zdrowotne. Nie zapłaciłem składek za 1-5.1999r
    > bądź z
    > przeoczenia,bądź z niewiedzy.Po ponad 6 latach dostałem wezwanie do
    > zapłaty z
    > kolosalnymi odsetkami.Czy to normalne ,ażeby nie wysłać ani jednego
    > upomnienia
    > przez ponad 6 lat i ppotem przystąpić do egzekucji? Jakieś szanse?

    No ale zaraz, co wlasciwie dostales. Bo jak opiero decyzje zusu, to ze dwa
    lata spoko sie to poslimaczy po sądach... Chyba ze zlozyles wtedy DRA a
    tylko nie zaplaciles, to wtedy troche gorzej :(. Tak czy inaczej
    przedawnienie jest 10-letnie, z tego prawie 6 lat juz uplynelo. Mozna by
    bylo probowac powolywac sie, ze okres przedawnienia powinien byc taki, jaki
    byl w chwili kiedy roszczenie stalo sie wymagalne (czyli 5-letni) ale chyba
    nie ma to oparcia w niczym, to juz by fachowcy sie musieli wypowiedziec.

    Natomiast co do odsetek za zwloke, to mysle, ze jest szansowne ich
    zmniejszenie na drodze sadowej (o ile Ci taka droga przysluguje). I ma to
    oparcie w praktyce orzeczniczej (nie mam akurat pod reka) - to w przypadku,
    gdybys jednak nie "celowal" w przedawnienie, tylko chcial zaplacic ale
    ewentualnie nieco mniej. Powodzenia!

    marekz