    From: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co to jest prawo internetowe
    Date: Thu, 8 Aug 2002 12:06:47 +0200

    > Internet jest takim samym medium jak droga, rzeka czy morze. Jesli
    > mamy prawo drogowe, wodne czy morskie, to mozemy tez miec internetowe.
    > Czyli zasady regulujace dzialalnosc zwiazana z Internetem. I szkoda,
    > ze takiego "kodeksu sieciowego" nie mamy.

    No wlasnie. Ja zas nie uwazam ze szkoda ze nie mamy. Mamy szereg przepisow
    (i powstaja coraz to nowe - ostatnio podpis elektroniczny, ustawa o ochronie
    niektorych uslug świadczonych droga elektroniczna opartych lub polegajacych
    na dostepie warunkowym; czekaja ustawy o elektronicznych srodkach
    platniczych czy ustawa o swiadczeniu uslug droga elektroniczna... To co
    napisalem (ze nia ma prawa internetowego)jest efektem nastepujacego procesu
    myslowego. Prawo jako system jest z zalozenia spojne. Regulacje prawne
    dotyczace roznych sfer dzialania moga dotyczyc rowniez innych sfer -
    przyklad: jesli publikacja internetowa spelnia kryteria jakimi ustawa prawo
    prasowe okresla prase - wowczas taka publikacja internetowa bedzie podlegala
    pod prawo prasowe. Podobnie jesli chodzi o odszkodowania: 415 KC nie mowi
    ani o prasie, ani o wlamaniu do domu. Ktokolwiek uczynil szkode drugiemu
    zobowiazany jest do jej naprawienia. Tu internetu nie ma co wskazywac. Idac
    dalej - prawo autrskie - jesli cos spelnia kryterium utworu - jest chronione
    przez prawo autorskie niezazleznie czy zostalo opublikowane drukiem czy na
    stronie internetowej, w Usenecie czy na IRCu. Na tle tego wszystkiego moze
    powstac problem z udowodnieniem roznych rzeczy, ale to nie postulujmy
    tworzenia prawa internetowego tylko powstanie regulacji dotyczacej
    specjalnych zasad zbierania i zabezpieczania elektronicznych materialow
    dowodowych, tylko do tego wczesniej powinna powstac spojna normatywna
    koncepcja dokumentu elektronicznego. Owszem sa potrzebne pewne regulacje,
    ale nie jako kodeks, niekoniecznie jako dedykowana ustawa. Chyba zeby
    postulowac zmiane ustawy prawo prasowe, zmiany ustaw dotyczacych nadawania
    programow radiowych i telewizyjnych i jeszcze paru sfer i stworzyc jedno
    spojne prawo mediow, ale tez nie bedzie regulowala wszystkiego taka ustawa.
    I bedzie to prawo mediow a nie prawo internetowe. To dlatego wlasnie w swoim
    serwisie pisze nie o prawie internetowym, a o "zwiazkach prawa z
    internetem". Jak zaczniemy tworzyc nagle prawo internetowe to zaczna
    powstawac takie perelki jak w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z dnia 17 maja 2002 r. w sprawie Biuletynu Informacji
    Publicznej (http://www.vagla.pl/skrypts/rozporzadzenie_bip.htm) gdzie
    zdefiniowano "adres URL" jako "adres wskazujący lokalizację strony głównej
    lub podmiotowej strony Biuletynu w sieci teleinformatycznej (adres strony
    www)". Chodzi mi miedzy innymi o stosowanie angielskojezycznych skrotow w
    polskim systemie normatywnym, ale nie tylko. Sledzac publikacje zachodnie,
    gdzie doktryna prawa dotyczaca internetu jest zdecydowanie bardziej
    rozwinieta niz w Polsce widze ostatino odchodzenie od traktowania internetu
    jako sfery wymagajacej odrebnej regulacji.
    Nadal uwazasz ze pisze bzdury i proboje zaistniec? Dla mnie liczy sie
    precyzja slowa nie emocje ktore za tym ida. Od 5 lat naglasniam to, ze prawo
    reguluje sprawy zwiazane z dzialalnoscia w internecie. Ta tematyka jest mi
    bliska. Jesli uwazasz ze bzdura jest iz uwazam ze nie ma prawa
    internetowego, lub to iz uwazam, ze skanowanie portow nie musi byc
    przygotowaniem do popelnienia przestepstwa (bo tego dotyczyla prywatna
    korespondencja - nota bene z tego postu wnioskuje, ze moja argumentacja Cie
    nie przekonala) - no coz, przykro mi, byla to argumentacja oparta na ustawie
    nie na poboznych zyczeniach i w tej dyskusji dam sie przekonac takimi
    wlasnie argumentami. Jesli chodzi o pewne sprawy - musze opierac sie na
    literze ustawy, w innych sprawach moge postulowac rozwiazania - takie jak na
    przyklad w tekscie "Prawo w służbie społeczeństwa informacyjnego - głos w
    dyskusji na III Konferencję Okrągłego Stołu "Polska w drodze do
    społeczeństwa informacyjnego":
    (http://www.vagla.pl/skrypts/prawo_spoleczenstwo_inf
    ormacyjne.htm)
    Szanowny Macku: Mam jedna jedynie prosbe - zanim zaczniesz (tak jak w poscie
    na ktorego odpowiadam) stwierdzac, ze pisze bzdury - sproboj zobaczyc w tym
    co pisze sens glebszy, wez tez pod uwage, ze nie przywlaszczam sobie jedynie
    slusznego patentu na wiedze o prawie zwiazanym z Siecia. Wez tez pod uwage,
    ze badajac te dziedzine od paru lat operuje nieco innym pulapem abstrakcji,
    innym aparatem pojeciowym... A jesli napisze bzdure - jesli ktos mi zwroci
    uwage i wskaze argumenty natury normatywnej, wowczas ukorze sie publicznie.
    W gruncie rzeczy chodzi nam obu o to samo - jak sadze. ;)

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl