    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Cisza nocna a ciagnik?
    Date: Fri, 12 Aug 2005 16:53:42 +0200

    reiro napisał(a):
    > Moj kuzyn ma pole i spokojnie je uprawie. Ostatnio pewna osoba, kupila
    > dzialke rownolegla do jego i wybudowala tam dom. Kuzyn czasem zaczyna
    > pracie polowe o 3 czy 4, a sasiad, ktory wybudowal dom obok (nie jest
    > on rolnikiem) narzeka i grozi policja, jesli moj kuzyn nie przestanie
    > halasowac ciagnikiem, czy inna maszyna. Mysle ze czlowiek budujac dom
    > kolo licznych pol powinien byl przewidziec, ze bedzie sie to wiazalo z
    > pewnymi efektami zewnetrznymi.
    >
    > Do rzeczy, czy ow sasiad ma prawo rzadac od mojego kuzyna rozpoczynania
> [...]

    Problem dotyczy kwestii stosunków sasiedzkich oraz tzw. immisji. Hałas
    ciągnika o 4 rano jest właśnie taka immisją, to jest negatywnym wpływem
    jaki korzystanie z pewnej nieruchomosci wywiera na nieruchomosci
    sasiednie. Problem ten jest prawdopodobnie tak stary jak samo prawo
    cywilne, bo własciwe regulacje na taka okazję znajdowały się juz w
    prawie rzymskim, i w zassadnie to niewiele zmieniły sie do dnia
    dzisiejszego. Generalna zasada jest taka, że immisje nie moga zakłócac
    korzystania z nieruchomosci ponad przecietna miarę - a przeciętna miara
    zaleay od okoliczności. Jezeli rzeczywiście jest tak, ze ten facet
    postawił dom na wsi, wsród uprawnych pól, to hałas związany z przacmi
    polowymi w okresie żniw mieści się w granicach dopuszczlnych immisji.
    Podobnie jak smród z kurnika czy z obory, pianie koguta o swicie czy też
    ryczenie krów. A tten facet to pieniacz, którego trzeba ignorować. No
    chyba, że twój kuzyn jest tz takich co uważają, że tłumik traktorowi
    niepotrzebny, a ten miastowy to wcale nie musi sobie spać tak długo :-P

    --
    Falkesntein
    ordo lumine