  • Data: 2002-04-27 09:24:32
    Temat: Re: Ciekawostki z komisji lekarskiej i wojskowej
    Od: "Jupraw" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Na wstępie zaznaczam - nie mam zamiaru bronić lekarzy, tym bardziej, że nie
    jestem fachowcem w sprawach medycznych. Chcę wskazać co możesz zrobić, ale
    też na co lekarze zwracali uwagę, a Ty o tym nie wiedziałeś.
    Nerwica nerwicy nie jest równa i nie zawsze oznacza to co potocznie
    rozumiemy. Nerwica może też dotyczyć zaburzeć czynnościowych. W Twoim
    przypadku najprawdopodobniej tak było. Proszę przeczytać objaśnienia do
    paragrafu 67 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992
    r. w sprawie zasad określania zdolności do czynnej służby wojskowej ....
    (Dz. U. Nr 57, poz. 278):

    67

    1

    Nerwice (w tym także narządowe) niezna-

    cznie upośledzające zdolności adaptacyjne

    2

    Nerwice (w tym także narządowe) znacznie

    upośledzające zdolności adaptacyjne, roku-

    jące wyleczenie lub istotną poprawę

    3

    Nerwice (w tym także narządowe) znacznie

    upośledzające zdolności adaptacyjne, nie

    rokujące wyleczenia

    Do § 67. Przez nerwicę należy rozumieć następujące zaburzenia czynnościowe:

    a) zespół neurasteniczny, histeryczny, lękowy lub zespół zaburzeń
    narządowych, jak np. tzw. dystonia sercowo-naczyniowa, nerwica żołądka,
    nadwrażliwe jelito grube itp.,

    b) o przewlekłym, wieloletnim przebiegu (w odróżnieniu od reakcji
    nerwicowych; por. § 68),

    c) spowodowane urazami psychicznymi,

    d) po wykluczeniu choroby somatycznej lub innych organicznych przyczyn
    (zespoły nerwicowe uwarunkowane organicznie; por. § 74),

    e) po wykluczeniu psychozy.

    pkt 1. Dotyczy przypadków z przewagą objawów subiektywnych, bez wyraźnych
    klinicznych cech upośledzenia sprawności ustroju. Kandydatów do wojsk
    desantowo-szturmowych uważa się za niezdolnych.

    pkt 2. Dotyczy badanych z wyraźnymi psychicznymi i somatycznymi objawami
    nerwicy i z względnie niezaburzonym ogólnym przystosowaniem społecznym.

    pkt 3. Odnosi się do utrwalonych, opornych na leczenie nerwic, znacznie
    upośledzających sprawność i funkcjonowanie społeczne. Ocena orzecznicza
    wymaga dokumentacji dotychczasowego leczenia szpitalnego i w PZP,

    Jeżeli uważasz, że powiatowa komisja lekarska orzekła niewłaściwie, że nie
    uwzględniła przy ocenie zdrowia pewnych dokumentów lekarskich, które mogą
    mieć wpływ na orzeczenie, masz prawo wniesienia odwołania do wojewódzkiej
    komisji lekarskiej w ciągu 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia. Możesz być
    pewny, że nie pogorszysz swojej sytuacji, możesz ją tylko polepszyć (w Twoim
    pojęciu). W tym miejscu należy dodać, że coraz więcej ludzi "pluje sobie w
    brodę", że kiedyś dokonali kombinacji przed komisjami lekarskimi, co
    doprowadziło do uzyskania kategorii D lub E. Teraz to się mści, ponieważ
    wielu praqcodawców nie chce przyjąćich do pracy.
    Ustosunkuje się też do sprawy przedstawiciela wojskowego komendanta
    uzupełnień - Pana majora, który zachował się tak jak zachować się nie
    powinien urzędnik państwowy. Nie mógł Ci powiedzieć, że nie interesuje go
    Twoja sytuacja zawodowa (chociaż prawdą to może być). Winien był Ci
    wyjaśnić, że o odroczenie może ubiegać się tylko ten poborowy, który posiada
    kategorię zdolności A. W związku z tym, że orzeczono w stosunku do Ciebie
    kategorię B-12, jesteś czasowo niezdolny do służby wojskowej, a tym samym
    nie jest potrzebne Tobie odroczenie. O odroczenie służby wojskowej ze
    względu na ważne sprawy osobiste i rodzinne (art. 39 ust. 3 ustawy o
    powszechnym obowiązku obrony) będziesz mógł ubiegać się wtenczas, gdy za rok
    komisja lekarska orzeknie kategorię A. Pamiętaj jednak, że odroczenie to
    udziela się jeden raz w wymiarze od trzech do dwunastu miesięcy.
    ______
    Jupraw