    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <X...@1...0.0.1>
    <5fcf6ae8$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5fcfae68$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5fd0ab33$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5fd0f589$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5fd24b80$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: COVID podejrzany o zakażenie traktowany jak zakażony
    Date: Fri, 11 Dec 2020 17:19:00 +0100

    W dniu 10.12.2020 o 22:51, Budzik pisze:
    > A ty chcesz 425 przyjac za baze?

    Też się dziwię. Wrzuciłem w EXCELa te dane z poprzedniego posta. Dla
    trendu liniowego wychodzi mi spodziewany w tym roku wynik 405 tysięcy.
    Wielomian 2 stopnia daje 411 tysięcy. 3-go stopnia 416 tysięcy. 4-tego
    stopnia 425 tysięcy, ale wyższe stopnie sugerują, że w zeszłym roku
    mieliśmy apogeum i powinno to radykalnie spadać. Czemu ktoś przyjął, ze
    akurat 4 stopień będzie najlepszy?

    Próbowałem różnych metod interpretacji tych wyników, ale inaczej, jak
    wielomianem 4-go stopnia te 425 nie jest osiągalne. Czemu akurat taki
    wielomian? Nie mam zielonego pojęcia, czemu by uznać, że taki wielomian
    właściwie opisuje ilość zgonów.

    Zastanówmy się, od czego może zależeć ilość zgonów. Na mój gust pewnie
    od ilości ludzi, którzy mogą umrzeć. Wchodzimy na
    ttps://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ i okazuje się, że liczba
    ludności w zasadzie się nie zmienia. Jeśli tak, to nie ma co tu trendu
    liczyć, czy próbować do tego normalizować ilość zgonów.

    Należy tę ilość zgonów uznać za zmienną niezależną - chyba, ze ktoś ma
    pomysł, od czego miałaby byc zależna i podsunie propozycję. Jeśli uznać,
    ze ilość zgonów miałaby się rządzić rozkładem "normalnym", czyli tym
    opracowanym przez Gausa, no to spodziewana maksymalna ilość obliczana na
    bazie 20 lat wynosi 411 tysięcy dla 95% prawdopodobieństwa i 415 tysięcy
    blisko 100%.

    Na stronie ze statystykami wyżej przywołanej mamy na 44 tydzień sumę
    zgonów 363.327. Nie chce mi się jakoś strasznie zastanawiać, jak się to
    zmienia, więc powiedzmy, że po 53 tygodniach można się spodziewać 438
    tysięcy zgonów. To by dawało około 13 tysięcy więcej, niż spodziewana na
    podstawie poprzednich lat.

    Jeśli te statystyki tygodniowe spróbować opisać trendem opisanym na
    wielomianie 4 stopnia, to mi wyszło, że w ostatnim tygodniu można by się
    spodziewać 30 tysięcy zgonów. Idąc tym tokiem rozumowania na dzień
    dzisiejszy (50 tydzień) powinniśmy mieć nieco ponad 528 tysięcy zgonów
    od początku roku, zaś na koniec roku 625,5 tysiąca łącznie. Miejmy
    nadzieję, ze to się nie sprawdzi.

    --
    Robert Tomasik