    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brak podpisu ucznia na legitymacji szkolnej
    Date: Sun, 21 Nov 2004 13:07:11 +0100

    Użytkownik "Wojtek Sulewski" <w...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:cnpv1b$ais$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > przyłączę się do pytania - czy jeśli kontroler będzie miał zastrzeżenia,
    że
    > legitymacja jest niepodpisana, to można wyjąć długopis i na miejscu ją
    > podpisać?

    Moim zdaniem brak podpisu nie zmienia w niczym faktu, że legitymacja określa
    prawo do zniżki. Brak podpisu może co najwyżej upoważniać do żądania
    dodatkowego dokumentu tożsamości w celu ustalenia, czy mamy do czynienia z
    właściwą osobą uprawnioną do zniżki. Podpis powinien zostać wyegzekwowany
    przy wydawaniu legitymacji przez osobę wydającą. Najczęściej pracownika
    szkoły czy uczelni. I w sumie tylko takie ma znaczenie. Skoro go nie ma, to
    załóżmy można domniemać, że legitymacja może być sfałszowana. Coś podobnego
    do braku pieczątki nagłówkowej w legitymacji. No w końcu nie jest rzeczą
    pasażera badać, czy wystawiający dokument zrobił to zgodnie z przepisami.

    Ale z drugiej strony na legitymacji jest napisane, że jest nie ważna bez
    podpisu. Tak więc w mojej ocenie złożenie podpisu w obecności kontrolera
    "uważnia" ją. Ponieważ żaden przepis tego nie zabrania, więc jest to
    dozwolone. I kontroler nie ma podstawy do kwestionowania tej czynności. To
    podobnie, jakby po prostu w trakcie sprawdzania biletu gość legitymacji nie
    miał, ale po minucie kolega by mu ją przyniósł. Zanim wypisano samo wezwanie
    do zapłaty (bo to nie mandat!).