  • 1. Data: 2004-05-25 17:22:47
    Temat: Błędny adres dłużnika i egzekucja z rachunku bankowego jego firmy
    Od: "Szczery" <s...@d...com.pl>

    Przed kilkoma dniami został zajęty przez komornika rachunek bankowy mojej
    firmy (os. fizyczna). Wcześniej ani sąd, ani komornik nie kierował do mnie
    żadnych pism, z których wynikałoby, że ktoś dochodzi ode mnie jakichś
    należności, więc się zdziwiłem.
    Bank podał mi sygnaturę akt komornika, a komornik - akt sądowych. Okazało
    się, że wierzyciel, który otrzymał ode mnie zapłatę po terminie, nie żądając
    ich bezpośrednio ode mnie np. notą odsetkową, skierował pozew o odsetki (ok.
    60 zł) na drogę sądową, w dodatku ustanawiając zastępstwo procesowe.
    I choć wcześniej wierzyciel wystawił fakturę (też prowadzi działalność
    gosp.) na mnie jako firmę o właściwym adresie, dochodził swoich roszczeń
    pozywając mnie o zapłatę pod adresem osoby fizycznej, spod którego
    wymeldowałem się przed trzema laty, a mieszkanie sprzedałem obcej osobie
    (swoją drogą ciekawe, skąd mógł uzyskać informację o tym akurat adresie!).
    Pisma sądowe wracały do sądu z adnotacją "nie podjęto w terminie", a jednak
    sąd wydał postanowienie (wyrok czy nakaz zapłaty), nadał mu klauzulę
    wykonalności, a komornik zajął konto firmy (mimo oczywistej rozbieżności
    adresów), doliczając do kilku drobnych kwot (odsetki, koszty sądowe,
    pełnomocnictwo) kilkaset złotych tytułem kosztów egzekucji. No a bank takie
    zajęcie zrealizował, obciążając mnie kolejnymi sporymi kosztami.
    Chcę w tej chwili "odkręcić" całą sprawę, bo uważam, że to wierzyciel
    powinien podać sądowi mój właściwy adres (nawet nie zwrócił się do mnie w
    tej sprawie), a jeśli dochodził swoich roszczeń kierując je na adres
    niewłaściwy, nie mogę przecież ponosić konsekwencji niedopełnienia przez
    niego wymogu sprawdzenia poprawności adresu i ponosić dodatkowych kosztów
    bez swojej winy. Gdybym został przez wierzyciela we właściwy sposób wezwany
    do zapłaty odsetek, uregulowałbym je, zwłaszcza, że kwota nie była
    astronomiczna.

    Co powinienem w tej sytuacji uczynić i z jakim pismem zwrócić się do sądu
    czy komornika? Egzekwowana kwota już została zaspokojona, ale przecież nie
    powinno do niej dojść (moim zdaniem).

    Szczery * s...@d...com.pl
    ------------------------------

  • 2. Data: 2004-05-25 18:36:39
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

    Użytkownik "Szczery" <s...@d...com.pl> napisał w wiadomości

    > Co powinienem w tej sytuacji uczynić i z jakim pismem zwrócić się do sądu
    > czy komornika? Egzekwowana kwota już została zaspokojona, ale przecież nie
    > powinno do niej dojść (moim zdaniem).

    Możesz spróbować zarządać wznowienia postępowania.

    KPC

    Art. 401. Można żądać wznowienia postępowania z powodu nieważności:

    2) jeżeli strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej albo nie była
    należycie reprezentowana bądź jeżeli wskutek naruszenia przepisów prawa była
    pozbawiona możności działania;

    Twój kurator został ustanowiony na podstawie artykułu 143 KPC, tymczasem w
    art 144:

    § 1. Przewodniczący ustanowi kuratora, jeżeli wnioskodawca uprawdopodobni,
    że miejsce pobytu strony nie jest znane.

    Ale przecież wystawili fakturę na aktualny adres, więc miejsce pobytu było
    znane.

  • 3. Data: 2004-05-25 18:45:18
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 25 May 2004 19:22:47 +0200, Szczery naskrobał(a):

    > Co powinienem w tej sytuacji uczynić i z jakim pismem zwrócić się do sądu
    > czy komornika? Egzekwowana kwota już została zaspokojona, ale przecież nie
    > powinno do niej dojść (moim zdaniem).

    Niestety w przypadku firmy na zastosowanienie art 133 par 2a i 2b KPC ktory
    wskazuje doreczanie na adras podany we wlasciwym rejestrze przedsiebiorcow
    ( u ciebie wpis do ewidencji) i dostarczenia pod powyzszy adres zostawic
    pismo w aktach uznane jako doreczone.

    Natomiast jezeli dokonales aktualizacji wpisu do ewidencji ale powod
    przedstawil niepoprawny adres to teoretycznie mozesz wystapic najpierw z
    wnioskiem o przywrocenie terminu apelacji z powodu nieotrzymania wyroku a
    potem w apelacji o uznanie niewaznosci postepowania na podst. art 379 KPC
    tj. pozbawienie możności obrony swoich praw.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 4. Data: 2004-05-25 21:34:09
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Sebol wrote:
    > Niestety w przypadku firmy na zastosowanienie art 133 par 2a i 2b KPC ktory
    > wskazuje doreczanie na adras podany we wlasciwym rejestrze przedsiebiorcow
    > ( u ciebie wpis do ewidencji)

    Jesteś pewien że ma zastosowanie w przypadku wpisu do ewidencji?

    KG

  • 5. Data: 2004-05-25 22:45:41
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 25 May 2004 23:34:09 +0200, kam naskrobał(a):

    > Jesteś pewien że ma zastosowanie w przypadku wpisu do ewidencji?

    art 133 dotyczy m.in. przedsiebiorcow a nim jest osoba fizyczna prowadzac
    DG.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 6. Data: 2004-05-26 15:28:39
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Sebol wrote:
    > art 133 dotyczy m.in. przedsiebiorcow a nim jest osoba fizyczna prowadzac

    to nie jest odpowiedź na pytanie...
    czy przez rejestr z tego artykułu rozumie się też ewidencję?

    KG

  • 7. Data: 2004-05-27 17:39:04
    Od: "Szczery" <s...@d...com.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > potem w apelacji o uznanie niewaznosci postepowania na podst. art 379 KPC
    > tj. pozbawienie możności obrony swoich praw.

    Wpis do ewidencji został oczywiście zaktualizowany.
    Natomiast zacząłem pisać wniosek o przywrócenie terminu
    i zdałem sobie sprawę, że w ten sposób również zmieniła się
    właściwość miejscowa sądu, więc sprawa powinna trafić
    do sądu w innym mieście.

    Czy to coś zmienia dodatkowo w tej sytuacji?

    Szczery * s...@d...com.pl