  • 1. Data: 2004-11-19 19:13:59
    Temat: Błąd urzędnika - czyja odpowiedzialność?
    Od: "Adam Dziura" <a...@g...bez.spamu.pl>

    Witam,

    Mam takie pytanie: osoba otrzymała jakąś tam podwyżkę np. renty lub
    emerytury dzięki przeliczeniu przez urzędników jeszcze raz tego
    świadzczenia. Ale otrzymała tą podwyżkę nieprawnie - nie było podstaw do
    takiej zmiany. Czyli była to pomyłka urzędnika.

    I teraz: jeżeli ktoś po jakimś tam czasie dojdzie do tego, że urzędnik się
    pomylił, a osoba (może nawet nieświadoma) pobierała to zawyżone
    świadczenie, to co się stanie?
    Odbierają świadczenie (zmniejszają) - ale co z tą nadwyżką którą
    otrzymywał? Ma ją zwrócić? Czy może zwraca ten co popełnił błąd? Co komu
    grozi?

    --
    Pozdrawiam || Adam Dziura
    http://www.mojaopera.idu.pl - używać Opery

  • 2. Data: 2004-11-19 20:02:54
    Temat: Re: Błąd urzędnika - czyja odpowiedzialność?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Dziura" <a...@g...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości

    Zgodnie z Ust. z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych osoba, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń
    społecznych, jest obowiązana do jego zwrotu, wraz z odsetkami, w wysokości i
    na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego. Jeżeli osoba pobierająca
    świadczenia zawiadomiła organ wypłacający te świadczenia o zajściu
    okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich
    wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, kwoty nienależnie
    pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych podlegają zwrotowi bez odsetek
    za zwłokę. Jeżeli pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane
    przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych
    mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu
    tych świadczeń wraz z odsetkami, obciąża odpowiednio płatnika składek lub
    inny podmiot.

    Nie można żądać zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń
    społecznych za okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy, jeżeli osoba
    pobierająca świadczenia zawiadomiła organ wypłacający świadczenia o zajściu
    okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich
    wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, a w pozostałych
    przypadkach, za okres dłuższy niż ostatnie 3 lata.

  • 3. Data: 2004-11-19 20:06:05
    Od: "Krystianus" <k...@d...pl>

    > I teraz: jeżeli ktoś po jakimś tam czasie dojdzie do tego, że urzędnik się

    po jakim tam czasie?;)

    > pomylił, a osoba (może nawet nieświadoma) pobierała to zawyżone
    > świadczenie, to co się stanie?
    > Odbierają świadczenie (zmniejszają) - ale co z tą nadwyżką którą
    > otrzymywał? Ma ją zwrócić?

    pewnie ze tak a nie?skoro sie nie nalezy to trzeba oddac

    Czy może zwraca ten co popełnił błąd?

    a dlaczego?;P

    Co komu
    > grozi?

    urzednikowi :od niczego do utraty pracy....poza tym nic;)

  • 4. Data: 2004-11-19 20:17:08
    Od: Jacek Maria Jackowski <j...@w...edu.pl>

    Krystianus wrote:
    > Czy może zwraca ten co popełnił błąd?
    >
    > a dlaczego?;P
    >
    > Co komu

    > urzednikowi :od niczego do utraty pracy....poza tym nic;)

    I to jest logika prawa - tu winnym powinien byc durny urzędas a żeby
    zabezpieczyć sobie swoje szanowne 4 litery powinien móc wykupic sobie
    polisę OC, która zdejmowała by z jego karku cieżar takiej
    odpowiedzialności - co jak co ale biedny emeryt żeby przed każdą
    podwyzką musiał martwic się o to czy oby miał do niej prawo ?? A odsteki
    to może też ma zapłacić ??

    JMJ

  • 5. Data: 2004-11-20 21:31:05
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Odbierają świadczenie (zmniejszają) - ale co z tą nadwyżką którą
    > otrzymywał? Ma ją zwrócić? Czy może zwraca ten co popełnił błąd? Co komu

    jeśli błąd był po stronie zusu
    emeryt/rencisa nie zwraca nadpłaty
    zostaje umorzona
    a urzędnik dostaje w dupsko (premia na minusie to najniższa sankcja)