    From: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>
    Newsgroups: pl.regionalne.wroclaw,pl.sci.medycyna,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Biała sobota w szpitalu [!?] .....
    Date: Sat, 18 Oct 2003 16:01:05 +0200

    On Sat, 18 Oct 2003, it was written:

    > Czy to jest norm? ? Czekanie przez rzesze chorych pół roku na wykonanie
    > badań i równoczesne wykonywanie przez ten sam zespół pełnopłatnych badań ?
    > Jak to się ma do etyki lekarskiej, prawa, norm społecznych ?

    obecnie z racji braku pieniedzy w NFZ (samobojstwo poprzedniego
    prezesa automatycznie nie poprawilo sytuacji) powoduje, ze zarowno
    NFZ jak i ministerstwo promuje tworzenie list oczekujacych jako
    optymalnej zdaniem ministra (wypowiadal sie na ten temat) formy
    regulacji dostepu do drogich swiadczen. Lekarz leczacy ma tylko
    niewielki wplyw poniewaz nie jest platnikiem i w chwili wykorzystania
    limitu nie jest w stanie zmusic NFZ do wyplacenie dodatkowych
    pieniedzy. Z drugiej strony zgodnie z europejskimi zasadami
    lekarz ma obowiazek poinformowac o wszystkich dostepnych mozliwosciach
    (zasada informed choice and informed consent) nawet tych, ktorych
    nie refunduje w ogole albo w danym momencie fundusz jesli te
    metody mieszcza sie w standardach postepowania medycznego.
    Pozornie wyglada to na duza hipokryzje z naszej strony - lekarzy
    ale mozna wyobrazic sobie rodzine pacjenta majaca pretensje do
    lekarza, ze odplatnie mozna np. podac cytostatyk skuteczniejszy
    niz ten, z ktory refunduje NFZ i wowczas pacjent moglby
    przezyc rok dluzej - rodzina moglaby chciec zlozyc sie i kupic
    ten skuteczniejszy lek a lekarz, ktory nie mogl go zastosowac
    bo fundusz go jeszcze nie wzial pod uwage jako procedury
    leczniczej a lekarz z przyczyn etycznych i leku, ze
    zostanie to wziete jako uklad z firma farmacuetyczna
    bal sie zlozyc propozycje leczenia odplatnego.
    W cywilizowanych krajach sprawe te rozwiazuje sie poprzez
    dodatkowe platne ubezpieczenia, ktore daja mozliwosci
    korzystania z bardziej rozszerzonych procedur bez kolejki.
    Z chwila wzrostu kosztow leczenia wielu chorob mozna
    wyobrazic sobie tylko dwie mozliwosci - tak jak opisal
    to dr Konstanty Radziwill - albo zwiekszenie skladki dla
    wszystkich albo wprowadzenie dobrowolnych dodatkowych
    ubezpieczen.

    Codziennie w renomowanej prasie medycznej pojawiaja
    sie doniesienia o skutecznosci nowych metod leczniczych.
    Dzieki globalizacji i Internetowi o tych doniesieniach
    ja moge przeczytac na moim laptopie podlaczonym do
    Internetu doslownie w chwili ich ukazania sie (o ile
    czasopismo jest bezplatne albo mam wykupiona subskrypcje)
    mam tez dostep do podrecznikow z 2003 roku. Jak myslicie
    czy te same gazety i podreczniki w j. angielskim czytaja
    w Narodowym Fudnuszu Zdrowia i na tej podstawie opracowuja
    refundacje procedur?

    Mysle, ze z problemem kolapsu systemu ubezpieczen,
    ktory zostal nam zafundowany trzeba byloby cos zrobic
    chociaz autmatyczny karabin firmy znanej z westernow
    nie jest chyba tutaj najlepszym rozwiazaniem ...

    P.
    --
    Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
    http://www.am.torun.pl/~pekasz