    Date: Sat, 2 Apr 2022 00:50:10 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Będą rozstrzeliwać na miejscu?

    W dniu 01.04.2022 o 13:09, Wiesiaczek pisze:
    > "Nowy taryfikator mandatów sprawił, że liczba przekroczeń prędkości o
    > ponad 50 km/h w terenie zabudowanym spadała o połowę - wynika z
    > danych policji za pierwszy kwartał obowiązywania zaostrzonych kar.
    > Wypadków i zabitych było jednak więcej niż przed rokiem. Skąd tak
    > zaskakujący efekt?"
    >
    > Może za mało podnieśli? A jakby tak rozstrzelać takiego przestępcę na
    > miejscu?

    Spróbujmy ten komunikat rozłożyć na czynniki pierwsze. "Nowy taryfikator
    mandatów sprawił, że liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w
    terenie zabudowanym spadała o połowę - wynika z danych policji za
    pierwszy kwartał obowiązywania zaostrzonych kar." Czy z tego wynika, że
    o połowę mniej kierowców przekracza prędkość? A skąd wiadomo, ilu ich
    przekracza i ilu przekraczało? Przecież z tego zdania jedynie wynika, ze
    Policja odnotowała mniej ujawnień takich wykroczeń.

    Przyczyn może być masa. Może ci, którzy dotąd jeździli +60, to teraz się
    nauczyli i jeżdżą +49? Spore siły mamy na wschodniej granicy. Szanse na
    złapanie na drodze granicznej przekraczającego prędkość są mizerne. No
    to ilość wykrytych spadła i z mandatami ma to luźny związek.

    A co do wypadków i zabitych? No tu z kolei nie ma przełożenia na
    "wykrywalność". Jak ktoś zginie w wypadku, no to niezależnie od tego,
    czy mamy dużo policji, czy mało, to zostanie to odnotowane. No i wydaje
    mi się, że w pierwszym kwartale 2021 roku bardziej świrowano z COVID,
    niż w tym roku.

    --
    Robert Tomasik