  • 1. Data: 2006-01-24 10:59:15
    Temat: Bank nie chce oddać weksla
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    Witam
    Problem jest następujący: po spłaceniu wszystkich rat kredytu bez żadnych
    opóźnień udałem się do banku po mój weksel który był zabezpieczeniem
    kredytu, panienka powiedziała że te weksle są niszczone komisyjnie (tylko że
    mnie w tej komisji nie ma) i nie praktykuje się oddawania ich klientom,
    poprosiłem więc o jakies zaświadczenie iż kredyt spłaciłem i nie jestem nic
    winien bankowi (na wypadek gdybym gdzieś zgubił któryś z dowodów wpłat)
    niestety takiego zaświadczenia też nie uzyskałem. Czy to jest zgodne z
    prawem? Można ich wezwać jakoś do zwrotu weksla?
    Pozdro
    Grzesiex

  • 2. Data: 2006-01-24 12:44:52
    Temat: Re: Bank nie chce oddać weksla
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > prawem? Można ich wezwać jakoś do zwrotu weksla?

    Wezwij ich do przekazania Ci protokolu komisyjnego zniszczenia weksla.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 3. Data: 2006-01-24 14:22:37
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dr519c$bv9$1@inews.gazeta.pl Grzesiex <s...@g...pl>
    pisze:

> [...]
    > dowodów wpłat) niestety takiego zaświadczenia też nie uzyskałem. Czy to
    > jest zgodne z prawem? Można ich wezwać jakoś do zwrotu weksla?
    Miałem przed laty to samo. Weksel jako forma zastawu podlega wykupowi.
    Oznacza to, że mają psi obowiązek przynieść Ci go w zębach i zwrócić po
    spłacie zadłużenia. I bez znaczenia jest co oni "praktykują". Ja tak
    zażądałem, pogroziłem trochę i bankowa biurwa po konsultacji z trochę
    ważniejszą bankową biurwą popędziła do sejfu (mówili, że weksle przechowują
    w sejfie), przyniosła weksel i oddała. Ale to tylko moje zdanie.
    Skontaktuj się z człowiekiem, który się na prawie wekslowym zna i poproś o
    poradę. Tu masz link: http://www.liwiusz.republika.pl
    Chyba że chcesz dowody spłaty przechowywać do końca życia ;)

    Jotte

  • 4. Data: 2006-01-24 19:29:17
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 24 sty o godzinie 11:59, na pl.soc.prawo, Grzesiex napisał(a):

    > poprosiłem więc o jakies zaświadczenie iż kredyt spłaciłem i nie jestem nic
    > winien bankowi (na wypadek gdybym gdzieś zgubił któryś z dowodów wpłat)
    > niestety takiego zaświadczenia też nie uzyskałem.

    Wystąp pisemnie z wnioskiem o wydanie takiego zaświadczenia, albo
    telefonicznie do np. biura obsługi klienta - zależy co to jest za bank.
    Zanotuj dane rozmówcy, w przypadku rozmowy przez telefon - w ciągu kilku
    dni otrzymasz pocztą przedmiotowe zaświadczenie - bank łaski nei robi -
    musi Ci to wystawić.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 5. Data: 2006-01-24 20:24:26
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Jan 2006 11:59:15 +0100, "Grzesiex" <s...@g...pl>
    napisał:

> [...]
    >niestety takiego zaświadczenia też nie uzyskałem. Czy to jest zgodne z
    >prawem? Można ich wezwać jakoś do zwrotu weksla?

    W pekao sa po spłacie całego kredytu dostałem do ręki weksel bez
    proszenia razem z całą dokumentacją. Pokwitowałem odbiór i na miejscu
    skorzystałem z niszczarki, ale mogłem go nawet w ramki oprawić.
    Powinni wydać bez wzywania.

    Paweł

  • 6. Data: 2006-01-24 22:39:30
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Tiger wrote:
    > Wezwij ich do przekazania Ci protokolu komisyjnego zniszczenia weksla.

    I ten protokół zanieś prokuratorowi (art. 276 kk). Istnieje też niezerowe
    prawdopodobieństwo, że kiedy zacytujesz w banku ten artykuł, "zniszczony"
    weksel się odnajdzie.

    Chyba, że w porozumieniu wekslowym masz jakieś dziwne klauzule upoważniające
    bank do niszczenia weksla -- masz?

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 7. Data: 2006-01-25 09:58:23
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Grzesiex napisał(a):
> [...]
    > niestety takiego zaświadczenia też nie uzyskałem. Czy to jest zgodne z
    > prawem? Można ich wezwać jakoś do zwrotu weksla?

    Generalnie takie sprawy powinny być uregulowane w umowie wekslowej,
    czy też - w tym przypadku - w innej umowie pomiędzy Tobą a bankiem.

    W przypadku weksli zupełnych sprawa jest prosta - dłużnik płaci tylko
    za wydaniem wekslu.

    Problemy pojawiają się jeśli weksel jedynie zabezpiecza inną należność.

    W praktyce spotykam się albo ze zwrotem weksla, albo z tzw.
    komisyjnym jego zniszczeniem, choć do tego drugiego nie mam zaufania.
    Zawsze w przyszłości weksel taki może wypłynąć.

    Jeśli bank nie chce wydać weksla ani potwierdzenia o jego
    zniszczeniu, to polecam przyjrzeć prawu wekslowemu i art. dotyczącym
    umorzenia weksla. Zazwyczaj postępowanie takie przeprowadza się w
    przypadku zniszczenia lub zagubienia wekslu, ale być może (nie spotkałem
    się niestety jeszcze z takim problemem w praktyce) sąd da się namówić na
    umorzenie wekslu w takim przypadku. Ponadto w przypadku sprawy w sądzie
    bank być może dobrowolnie odda weksel.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2006-01-25 09:58:34
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

> [...]
    > weksel się odnajdzie.
    >
    > Chyba, że w porozumieniu wekslowym masz jakieś dziwne klauzule upoważniające

    Ale, jak przypuszczam, nie ma klauzuli nakazującej zwrot weksla. Art.
    276kk. dotyczy niszczenia dokumentów, którym posiadacz (tu:
    bank-remitent) nie ma prawa wyłącznie rozporządzać. Na jakiej podstawie
    twierdzisz, że remitent nie ma prawa wyłącznie rozporządzać posiadanym
    przez siebie wekslem?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2006-01-25 23:02:29
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Liwiusz wrote:
> [...]
    > bank-remitent) nie ma prawa wyłącznie rozporządzać. Na jakiej podstawie
    > twierdzisz, że remitent nie ma prawa wyłącznie rozporządzać posiadanym

    Można chyba mniemać, że weksel został przekazany bankowi na zabezpieczenie
    umowy kredytu, a więc na czas nie dłuższy niż do spłaty ostatniej raty. Ale
    bez znajomości treści umowy to oczywiście tylko teoria.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>