    From: BearBag <c...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Auto z komisu reakcja komisanta na reklamacje
    Date: Wed, 25 Feb 2009 23:54:47 -0800 (PST)

    > -> alt.pl.psychologia

    to zapewnisz mnie z prawnego punktu widzenia ze gosc wygra sprawe w
    sadzie? bo jak dla mnie to na 95% przegra. Jak udowodni komisantowi ze
    wiedzial on o usterkach? skoro byly latwe do zauwazenia (jak mowi
    artykul wskazany powyzej) to sad sie spyta czemu sam ich nie zauwazyl
    podczas ogledzin auta przy zakupie? Przeciez handlarz kupujac auto
    oglada je w ten sam sposob (moze bardziej sie zna jedynie),ale nikt
    nie broni Tobie przyprowadzic sobie jakiegos speca do ogledzin przy
    kupnie.
    Prawda jest taka ze sprawa jest do wygrania tylko wtedy kiedy to sam
    handlarz grzebal przy aucie i nie powiedzial o tym kupujacemu. Wtedy
    przy pomocy poprzedniego wlasciciela (tego od ktorego handlarz kupil
    auto) i jego zeznaniom ze auto sprzedal z wadami sprawa ma jakies
    szanse. Ale po pierwsze, pierwotny wlasciciel bedzie mial w glebokim
    powazaniu wizyte w sadzie, a po drugie nie wiemy nawet o jakie usterki
    chodzi i czy w ogole jest jakakolwiek szansa ze komisant moglby za nie
    odpowiadac.
    Akurat srodowisko uzywanych aut znam bardzo dobrze i wiem jak sie
    podobne sprawy koncza w sadzie - co najwyzej ugodami a to tez rzaczej
    rzadko i z dobrej woli sprzedajacego.
    Dla przykladu znajomy (dla uproszczenia handlarz autami) sprzedal
    Vectre o wartosci okolo 20tys zl, po okolo 3 tygodniach dzwoni gosc ze
    zatarl sie silnik i ze ma mu oddac za naprawe, naprawa w ASO wraz z
    gruntownym remontem - tloki itp - koszt okolo 12tys zl (musieli
    jeszcze komputer zmieniac). Jak sie okazalo po przesluchaniach
    pracownikow tego ASO babka ktora jezdzila Vectra nie przejmowa sie tym
    ze auto pracuje tylko na trzech cilindrach i jezdzila tak przez
    tydzien doprawadzajac w koncu do kompletnego zatarcia tlokow i czegos
    tam jeszcze. Biegly stwierdzil ze pierowotnym powodem zlej pracy
    silnika bylo uszkodzenie cewki.
    Oczywiscie sprawa skonczyla sie w sadzie szybko, a kupujacy musial
    dorzucic jeszcze za swoja glupote na adwokatow i pewnie bieglych.
    Teraz mi powiedz dlaczego handlarz mialby odpowiadac za glupote
    nabywcy skoro sprzedal sprawne auto? Tylko dlatego ze jest handlarzem?
    Auto przy sprzedazy bylo na zyczenie kupujacego na kompletnym
    przegladzie u mechanika i blacharza, a potem ci ludzie jeszcze smia
    zadac pieniedzy za swoja glupote.
    Dlatego troche mi sie krew gotuje jak ludzie kupuja uzywana rzecz za
    1/5 wartosci pierwotnej i potem zadaja gwarancji jak za nowe.