    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 18 May 2013 13:27:04 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Auto wybiło mi dziurę w murze

    On Sat, 18 May 2013, zgred wrote:

> [...]

    Tak z ciekawości, udowodnili mu że był pijany?

    > O ile wiem, to OC nie zapłaci, jeśli facio był na bani.

    No nie, to tak działa, że ubezpieczycielowi przysługuje regres.
    Czyli zapłaci i to on będzie użerał się ze sprawcą.

    Pytaniem jest, czy kwota szkody zostanie "uznana", znaczy
    czy dowody wystarczą.

    > Pozostanie Ci cywilka.
    > Na to musisz zaczekać aż dostanie wyrok karny.

    W sprawie formalnej, zdaje mi się że nie musi.
    Natomiast zaczekanie ma ten plus, że zmienia pytanie z "czy"
    na "ile", znaczy nie ma dyskusji nad tym czy sprawca ma pokryć
    szkody (ale pozostaje sprawa wysokości).

    > Do sprawy karnej zgłoś się jako poszkodowany (na policji), to będziesz
    > powiadamiany o terminach i przebiegu i będziesz miał prawo składania
    > wniosków.

    A nie jest do tego potrzebny status oskarżyciela?
    Powiadomienie to jedno, składanie wniosków to drugie...

    > Nie jestem pewien, nie chce mi się szukać, ale w sprawie karnej
    > chyba nie będziesz mógł wnosić o odszkodowanie/zadośćuczynienie.

    Oskarżyciel AFAIR może, więc jako oskarżyciel posiłkowy
    pewnie by mógł, tyle, że sąd nie musi się "przychylić"
    (ale może).
    Teraz dla odmiany to mi nie chce się szukać :), ale AFAIR było
    relatywnie niedawno (w tym roku), są dwie drogi do odzyskania
    pieniędzy: jedna jest środkiem karnym (co może mieć bonusowe
    znaczenie jeśli jakiś element kary jest w zawieszeniu), drugi
    elemet (również w postępowaniu karnym!) pełni wyłącznie rolę
    odszkodowawczą.

    Z całą resztą się zgadzam :)

    pzdr, Gotfryd