    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Audiobook
    Date: Fri, 18 Sep 2015 12:17:06 +0200

    Użytkownik "Marsjanin" napisał w wiadomości grup
    Dnia Tue, 15 Sep 2015 12:45:52 +0200, J.F. napisał(a):
    >Do tego braknie jedynie lat pięciu. :)
    >Jak to wygląda? Czy jeśli zdecyduję się na autora nie żyjącego już
    >ponad
    >70 lat, mogę robić z tym, co mi się podoba? Mogę potraktować jako
    >tekst
    >własny? Zmieniać? Kręcić np. film na podstawie danej książki, jakby
    >na

    eee - majatkowe wygasaja. Inne nie - choc niektore tak.
    Musisz przeczytac ustawe.
    0083

    Film, adaptacja, drobna zmiana - chyba nikt sie nie przyczepi.
    Ale podpisanie wlasnym nazwiskiem ... tylko kto mialby scigac i za co

    >Co to takiego?

    http://mojafirma.infor.pl/prawo-autorskie/abc-praw-a
    utorskich/691708,Fundusz-Martwej-Reki-w-prawie-autor
    skim.html

    >Poza tym - właśnie: pytanie, jak sporządzone są umowy (współcześnie)
    >między pisarzami a wydawcami. Czy zgon pisarza automatycznie coś
    >oznacza
    >dla wydawcy? Wydawnictwo często kupuje ,,całego" autora, więc
    >logiczne, że
    >rości sobie jakieś tam prawa do treści, w razie, gdyby inne
    >wydawnictwo
    >chciało na tym zarobić.

    "calego" to chyba nawet nie moze, ale jakies tam
    przekazanie/pelnomocnictwo na prawa majatkowe moze byc.

    Z ciekawostek - przeniesienie praw lub licencja musza wymieniac "pola
    eksploatacji".
    Nawet jak jakies wydawnictwo ma prawo do tej ksiazki, to do audiobooka
    niekoniecznie.
    Choc byc moze tasmy dla niewidomych byly juz znane i w umowie cos
    zapisano .
    Podobnie z publikacjami elektronicznymi.

    Pozostaje kwestia czy umowa z roku 1950 moze byc szersza niz dopuszcza
    ustawa z 1994 ...

    J.