    From: Marsjanin <m...@m...tk>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Audiobook
    Date: Thu, 17 Sep 2015 22:56:16 +0000 (UTC)

    Dnia Tue, 15 Sep 2015 12:45:52 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]

    Do tego braknie jedynie lat pięciu. :)

    Jak to wygląda? Czy jeśli zdecyduję się na autora nie żyjącego już ponad
    70 lat, mogę robić z tym, co mi się podoba? Mogę potraktować jako tekst
    własny? Zmieniać? Kręcić np. film na podstawie danej książki, jakby na
    podstawie własnego scenariusza, nic nikomu nie płacąc? Co to za ustawa
    (jeśli można prosić o wskazanie fragmentu), jeśli można wiedzieć -
    poczytałbym, zamiast ciągnąć Was za język pytaniami z czapy.

    > A po 70 latach - trzeba zaplacic danine "martwej reki".

    Co to takiego?

    Poza tym - właśnie: pytanie, jak sporządzone są umowy (współcześnie)
    między pisarzami a wydawcami. Czy zgon pisarza automatycznie coś oznacza
    dla wydawcy? Wydawnictwo często kupuje ,,całego" autora, więc logiczne, że
    rości sobie jakieś tam prawa do treści, w razie, gdyby inne wydawnictwo
    chciało na tym zarobić. Rozumiem, że po 70 latach każde wydawnictwo może
    sięgnąć po starą książkę i ją przedrukować, zarabiając, nic nie płacąc
    (może poza daniną martwej ręki)?

    Ja w tym momencie być może będę takim ,,innym wydawnictwem". :)

    > Tak a propos - pomijajac sprawy prawne, to mozna pewnie niewielkim
    > nakladem wydac przez Google Play na Androida, inne sklepy na inne
    > telefony, przez chomika ...

    Ech, piractwo maści wszelakiej czynić to ja nawet potrafię, choć nie
    praktykuję ze względów wielu, od prawnych po bardzo zwyczajne,
    wygodnickie. Nie mam dostępu do źródeł, więc nie mam co wrzucać w sieć
    przed premierą. A chwilkę po premierze, to są już w sieci setki
    ,,profesjonalnych" publikacji pirackich... Po co to powielać, narażając się
    dodatkowo na sankcje. :)

    Tyle, że zajrzałem na tę grupę, bo pomijać spraw prawnych właśnie nie
    chciałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin