    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Aspekty prawne z przesłuchania świadka
    Date: Wed, 5 Mar 2008 21:25:50 +0100

    Użytkownik "stryk" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:fqlv95$e37$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > 1. Czy policjant interweniujący może, w ramach czynności wyjaśniających,
    > przesłuchiwać w charakterze świadka innego policjanta, również
    > uczestniczącego w tej samej interwencji. Przesłuchujący policjant był
    > jednocześnie protokolantem. Policja twierdzi, że takie przesłuchanie było
    > prawnie dopuszczalne, gdyż obowiązujące w tym zakresie przepisy nie
    > zabraniają wprost takiej czynności. Przesłuchanie to przeprowadzone
    > zostało w celu dowodowym przed Sądem Grodzkim.

    Nie może. albowiem stosownie do art. 47 kpk w związku z art. 40§1 pkt 4
    podlega wyłączeniu z postępowania. Tyle, że to uchybienie ostatecznie
    niczego nie zmienia, albowiem świadka może przesłuchać sąd.

> [...]
    > Notatka sporządzona była w dniu następnym po interwencji - taką nosi datę
    > i odnosi się do zarzutów zawartych w mojej skardze do komendanta -
    > złożonej tego samego dnia. Wnioskuję z tego, że policjant sporządzający
    > notatkę służbową z interwencji posiłkował się treścią mojej
    > korespondencji do komendanta, tj. skargi składanej na jego czynności.
    > 3. Data przesłuchania świadka również jest błędna, zarówno co do dnia,
    > jak i roku. Do tego pytania nie odniesiono się zupełnie stwierdzając, że
    > sąd na wniosek oskarżyciela publicznego pominął ten dowód (przesłuchanie

    A może notatkę przerobiono z protokołu? Tak by wskazywały daty. Samo w
    sobie nie jest to nieprawidłowością, tyle, że wskazuje na bezsensowność
    polskiego prawa procesowego. Zamiast notatkę policjanta uznać za dowód w
    sprawie to policjant musi pisać notatkę, a potem jeszcze składać zeznania.

    > Skoro wg policji wszystkie przedstawione przeze mnie kwestie są
    > prawidłowe wg prawa, to dlaczego zgłoszono wniosek o nieuwzględnianie
    > dowodu. Czy mając prawne możliwości oskarżania obywateli policja może
    > tłumaczyć się małym doświadczeniem policjantów ?

    Właśnie z tego powodu, który opisałem w odpowiedzi na pierwsze pytanie.
    Świadek zdarzenie nie powinien prowadzić czynności procesowych. Ale to
    uchybienie da się wyprostować poprzez przesłuchanie policjanta przez sąd.
    Na mój gust przesłuchanie policjanta w procesie jest niepotrzebne nikomu.

    A stało sie pewnie tak, bo w nocy w Komisariacie pewnie było tylko dwóch
    policjantów. na rano musiały być gotowe materiały. To co mieli zrobić?

    > Otrzymując kolejne odpowiedzi z Policji dochodzę do wniosku, że "kruk
    > krukowi oka nie wykole", a prawo względem policji powinno zawierać tylko
    > dwa punkty:
    > 1. Policja ma zawsze rację.
    > 2. Jeśli nie ma racji, to patrz pkt. 1

    Przykro mi. Ale w tym wypadku liczy się meritum sprawy. Czyli stan
    faktyczny. To, czy przy jego dokumentowaniu dopuszczono się naruszenia
    procedury, nie zmienia w niczym stanu faktycznego.