  • 1. Data: 2004-02-23 07:48:07
    Temat: Artykul w gazecie - prawa autorskie
    Od: "Bogdan iBogdan" <b...@w...pl>

    Witam
    Wczoraj wpadl mi w rece Dziennik Baltycki (a moze to byl Glos Wybrzeza) nie
    mniej
    na ostatniej stronie byl wywiad z pania rzecznik policji (najprawdopodobniej
    ze slupska)
    ktora na pytanie: "Mam na dysku twardym filmy w formacie divx. Czy grozi mi
    za to kara?"
    odpowiedziala: "Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o prawie autorskim (...)
    nie jest przestepstwem
    posiadanie sciagnietych z internetu filmow" (artykul mial tytul "My do
    komputera")
    Mysle sobie extra - skoro pani rzecznik tak twierdzi (a zakldadam ze ma ku
    temu podstawy)
    to skoro posiadanie filmow to i mp3 i innych wszelakich form zapisu obrazu i
    muzyki "sciagnietych z internetu"
    "trzymanych" na dysku twardym nie sa lamaniem praw autorskich...

    1. Czy pani rzecznik ma racje?
    2. Skoro ma racje - co z grami, oprogramowaniem itp. - rowniez sciagniete z
    internetu?
    3. Jesli jednak pani rzecznik nie ma racji - co wtedy powiem panom ktorzy
    zapukaja do mych drzwi mowiac:
    "My do komputera" - moge naiwnie powiedziec: "Ale wasza rzecznik
    powiedziala, ze mozna..."

    pozdro

    P.S. Art. 117. 1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom w celu
    rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji oryginalnej
    lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub
    nadanie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

  • 2. Data: 2004-02-23 07:58:38
    Temat: Re: Artykul w gazecie - prawa autorskie
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Bogdan iBogdan wyskrobał(a):
> [...]
    > obrazu i muzyki "sciagnietych z internetu"
    > "trzymanych" na dysku twardym nie sa lamaniem praw autorskich...

    Ma i nie ma zarazem. Zależy CO masz w formacie DivX albo MP3. Jeżeli masz w
    tym formacie np. zapis chrztu swojego dziecka, przyjęcie rodzinne albo inny
    podobny materiał, który nie łamie praw autorskich, to DivX jest jak
    najbardziej legalny. Jeżeli natomiast masz jakiś film kinowy albo
    telewizyjny, to masz problem.

    > 2. Skoro ma racje - co z grami, oprogramowaniem itp. - rowniez sciagniete
    > z internetu?

    Jak wyżej. Jak ściągasz oprogramowanie typu freeware, to OK. Jak warezy, to
    gorzej.

    > 3. Jesli jednak pani rzecznik nie ma racji - co wtedy powiem panom ktorzy
    > zapukaja do mych drzwi mowiac:
    > "My do komputera" - moge naiwnie powiedziec: "Ale wasza rzecznik
    > powiedziala, ze mozna..."

    Pani rzecznik ani nie tworzy prawa w Polsce, ani nie ustala jego wykładni.
    Powoływanie się na jej słowa może co najwyżej być podstawą do uznania
    Twojego błędu co do znamion czynu zabronionego.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-02-23 08:35:00
    Od: "Bogdan iBogdan" <b...@w...pl>

> [...]
    > podobny materiał, który nie łamie praw autorskich, to DivX jest jak
    > najbardziej legalny. Jeżeli natomiast masz jakiś film kinowy albo

    hmm pani rzecznik nie uscislila czy film to "chrzciny" czy film to "film"...
    wiec jej wypowiedz o kant d$&y rozbic jednymi slowy...

    pani rzecznik powiedziala "film z internetu..." ciekawe co miala na mysli...

  • 4. Data: 2004-02-24 00:01:18
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia pon 23. lutego 2004 09:35 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Bogdan iBogdan:

    > pani rzecznik powiedziala "film z internetu..." ciekawe co miala na
    > mysli...

    Zapewne reklamówkę jakiegoś filmu albo cuś. Bo nielegalne filmy znajdują się
    w Internecie nielegalnie, a więc przedstawiciel prawa nie może zakładać, że
    coś w świecie występuje nielegalnie. Należy więc założyć, że legalne rzeczy
    występują, a nielegalnych nie ma i je ignorować.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)