    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Artykul 267 n.k.k - Hacking
    Date: Sat, 13 Jul 2002 16:36:27 +0200

    Marcin Zurakowski wrote:

> [...]
    > wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    >
    > Czytając opracowanie http://www.law.uni.torun.pl/KOMP-LEX/I9-98.html
    > nasuwają mi się następujące pytania:
    >
    > 1) Autor opracowania twierdzi (punkt 4), że wykorzystywanie luk w
    > oprogramowaniu (czyli tzw. exploit'y), nie polegają pod sformułowanie
    > "przełamując zabezpieczenia". Czy osoba, która wykorzystała lukę w
    > oprogramowaniu i weszła na prawach administratora, a następnie wylogowała
    > się NIC nie robiąc, złamała prawo, czy nie?
    >
    > 2) Drugie ciekawe opracowanie jest pod adresem
    zest_267.asp
> [...]
    > zabezpieczona. Nie będzie więc wypełniało znamion przestępstwa przeczytanie
    > poczty kolegi, który ma tak ustawione prawa dostępu, że każdy z grupy może
    > przeczytać jego katalog z pocztą. Karalne jest uzyskanie informacji w wyniku
    > przełamania elektronicznych zabezpieczeń. "
    >
    > Czy autor tej analizy ma racje?
    >
    > Czy w sytuacji, gdy użytkownik systemu Windows ma udostępniony Dysk C (przez
    > przypadek) dla ludzi z internetu, i ktoś mu wejdzie i TYLKO skopiuje
    > wszystkie dane, to nie popełnił przestępstwa?
    >
    > Jaka jest najbradziej prawdopodobna interpretacja tego artykułu przez sąd?

    Jest taka stara amerykanska zasad prawna.
    Jezeli ktos wydaje opinie prawna, to niech dodatkowo oswiadczy, ze ja
    obroni przed sadem.
    Jezeli potrafi obronic, to ta opinia ma moc obowiazujaca, a jezeli nie,
    to moc literacka.

    Podstawowa zasada Internetu to prawo wlasnosci i prawo do dysponowania
    cudza wlasnoscia, do dysponowania nia, korzystania z niej,
    nigdy nie bylo dorozumiane, chyba ze w komunizmie.

    A skoro wlasnosc prywatna podlega ustawowej ochronie, to
    jak osoba postronna, bez zgody wlasciciela, moze siegac po cudza
    wlasnosc i uwazac ze dziala legalnie.

    Istotna jest zatem preambula:
    Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    i powyzsza preambula wystarczy w Stanach do scigania sprawcow wlamania
    do systemu,
    a dostatecznym warunkiem wszczecia postepowania jest zarejestrowanie
    samego zdarzenia pozyskiwania informacji przez osobe nieuprawniona.

    Czemu nalezy przyjac taka zasade ?
    Z zasad logiki.

    Bo jezeli wylaczymy odpowiedzialnosc z tytulu nieuprawnionego
    pozyskiwania informacji , nieprzeznaczonej dla osoby trzeciej,
    to gwarantujemy jej prawo do bzkarnego naruszania prawa wlasnosci
    i pozyskiwania wszystkich informacji znajdujacych sie w zasiegu reki,
    wzroku,
    czyli prawo do grzebania w biurkach, szafach, archiwach w urzedach,
    instytucjachw torebkach , o ile tyle te nie sa zamkniete.

    Poza tym raz jeszcze przeczytal Preambule:

    Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    ^^^^^^^^^^^^^^^

    Jezeli ktos dziala bez uprawnienia, to przeciez kazda informacja, ktora
    pozyskuje, nie jest dla niego przeznaczona.

    A znowu, gdy dziala z uprawnieniem, to kazda informacje ktora pozyskuje,
    jest przeznaczona dla niego,
    gdyz taka jest wlasnie definicja uprawnienia.

    Czyli podsumowujac.
    Jezeli ktos dziala bez uprawnienia, to zadna informacja nie jest dla
    niego przeznaczona i zadnej nie moze pozyskiwac.

    Czyli to zakres uprawnienia ma decydujace znaczenie, okreslajace
    jakiekolwiek prawo do pozyskiwania jakichkolwiek informacji.

    I taka opinie mozna obronic pred sadem, gdyz broni sie sama.

    A o rozne inne interpretacje najlepiej zapytac samych autorow, co mieli
    na mysli i czy zechcieliby swoje opinie uzasadnic.

    Ale zwroc raz jeszcze uwage na preambule, gdyz ona jest najwazniejsza

    Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    ####################################################
    ################

    To jest niestety tlumaczenie zdania z j.angielskiego typu tautologia.

    Bo czym moze bez uprawnienia uzyskiwac informacje dla niego przeznaczona
    ?

    Jezeli nie ma uprawnienia, to nie ma uprawnienia do wszelkich
    informacji, a wtedy zadna informacja nie jest dla niego przeznaczona
    i kazdy uzyskuje w sposob naruszajacy prawo.

    Powyzsze to jest zadanie z cwiczen z 1 roku logiki na prawie.

    A poniewaz moj profesor dal mi z egzaminu "5" bo powiedzial , ze lepiej
    od niego znam logike, a potem zostal ministrem,
    zatem potrafie powyzsza opinie obronic.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).