    From: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [Alimenty] Dwa różne wyroki=syn winien pieniądze ojcu..
    Date: Sun, 9 Jan 2005 18:46:11 +0100

    > Jaka jest więc w tym moja wina,że mi płacił?
    > Ja mu nie kazałem - z tego wynika,że dawał mi pieniądze dobrowolnie, jak
    > więc teraz może domagać się zwrotu tych pieniędzy?
    > Zrozumiałbym gdyby sąd wstrzymał obowiązek alimentacyjny od grudnia 2004
    lub
    > stycznia 2005 ale wstecz? Dodatkowo wiedząc, że się ucze i nie pracuje i
    że
    > nie ma pracy w moim zawodzie (na co są dowody z poprzedniej sprawy).
    > Czy też może powinienem się cieszyć, że sąd nie cofnął mi alimentów od
    > samego początku,tj. 1996r?

    Dobra stary!
    Mam prawdopodobnie dobra wiadomosc dla ciebie. Otoz w kodeksie cywilnym sa
    przepisy dotyczace bezpodstawnego wzbogacenia (sytuacja gdy ktos bez
    podstawy prawnej uzyskal czyims kosztem korzysc majatkowa - art. 405 kc i
    nast. ). Moim zdaniem w twojej sytuacji mamy z tym wlasnie do czynienia. Od
    marca 2003 r. bowiem twoj ojciec ci placil bez podstawy (bo juz nie byl
    zobowiazany jak ustalil sad ) a ty jego kosztem i bez podstawy prawnej
    osiagnales korzysc majatkowa. To co cie imho ratuje, to rezim rzadzacy
    zwrotem bezpodstawnych korzysci. Przepis art. 409 kc mowi, ze do zwrotu nie
    jest zobowiazany m.in. ten kto zuzyl korzysc, chyba ze powinien byl liczyc
    sie z obowiazkiem zwrotu ( te ostatnia okolicznosc musi udowodnic twoj
    stary - tzn. ze powinienes byl sie liczyc z ob. zwrotu ; ty musisz udowodnic
    w ewentualnym procesie, ze zurzyles korzysci uzyskane (co bedzie raczej
    proste) - co do ciezaru dowodu patrz art. 6 kc ). Ponadto art. 411 pkt 2
    mowi ze nie mozna zadac zwrotu swiadczenia nienaleznego gdy czynilo ono
    zadosc zasadom wspolzycia spolecznego...

    zatem : generalnie jestem prawie pewien ,ze na tej wlasnie podstawie
    staruszek bedzie musial zadac tej kasy (7000zl) i nawet jezeli on tego
    wyraznie nie podniesie to sad zastosuje ten wlasnie rezim prawny...co daje
    szanse na skorzystanie z wymienionego wyzej art. 409 kc i ewentualne
    unikniecie konsenwencji o ktore sie obawiasz... konczac : trzymaj sie tego
    co wyzej a wszystko powinno byc ok ...no i oczywiscie wydaje mi sie, ze
    starszy i tak nie zdecyduje sie na zadanie tej kasy przed sadem...a tak w
    ogole to podaj co tam w wyroku sad napisal (ten drugiej instancji).

    konrad