  • 1. Data: 2007-06-03 16:55:37
    Temat: Akcyza, skladki i inne podatki
    Od: "VoyteG" <V...@h...com>

    Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,
    to miala isc na drogi, lub zwiazane z motoryzacja wydatki. Jednak
    powszechnie wiadomo, ze z akcyzy finansowane sa rozne cele i inne potrzeby
    budzetu. Podobnie jest ze skladka emerytalno-rentowa pobierana z
    wynagrodzenia. Ostatno mozna bylo wyczytac, ze obnizeniu tej skladki
    sprzeciwiaja sie politycy, bo z tego zrodla chca realizowac inne obietnice
    wyborcze.

    Stad pojawily sie u mnie pytania:

    1. Jakim prawem sa finansowane inne cele, niz te ktore okreslaja nazwe
    uiszczanej oplaty? W powyzszych przykladach, jakim prawem z akcyzy sa
    finansowane cele nie drogowe, a ze skladki emerytalno-rentowej cele tak nie
    okreslone?

    2. Czy podatnik, obywatel ma prawo skutecznego domagania sie by tacie cele
    byly realizowane, skoro taka byla intencja pobranej oplaty? Jakimi metodami?

    3. Jesli stan rzeczy jest taki jaki jest, to dlaczego tego typu akcyzy,
    skladki i inne podatki maja w nazwie zawarty jakis cel, skoro faktycznie go
    nie realizuja? Czy nie wystarczy nazwac takiej oplaty "podatkiem na potrzeby
    budzetu" skoro, wlasnie tak jest taka oplata wydatkowana potem?

    VoyteG

  • 2. Data: 2007-06-03 20:09:35
    Temat: Re: Akcyza, skladki i inne podatki
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Sun, 3 Jun 2007 18:55:37 +0200, "VoyteG" <V...@h...com> wrote:

    >1. Jakim prawem sa finansowane inne cele, niz te ktore okreslaja nazwe
    >uiszczanej oplaty?

    krotko i praktycznie - bo prawo ustanawiaja ci, co chca te pieniadze
    wydac/rozdysponowac.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 3. Data: 2007-06-03 22:40:30
    Od: Andrzej Zbierzchowski <...@v...pl>

    VoyteG pisze:
    [ciach!]
    Nie ma takiego okrucieństwa i podłości jakiego nie dopuścił by się
    skądinąd opiekuńczy i społecznie wrażliwy rząd gdy braknie mu pieniędzy.

    I tyle na temat.
    --
    Pozdrawiam - Andrzej Zbierzchowski

    Strzeżcie się kwasu faryzeuszy. Nie ma bowiem nic ukrytego, co by nie
    wyszło na jaw, ani nic tajemnego, co by się nie stało wiadome. Dlatego
    wszystko, co powiedzieliście w mroku, w świetle będzie słyszane, a
    coście w izbie szeptali do ucha, głosić będą na dachach (Łk 12,1-3).

  • 4. Data: 2007-06-04 04:37:25
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    VoyteG pisze:
    > Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,

    Akcyza nigdy nie byla podatkiem celowym.
    Wliczany od jakiegos czasu podatek drogowy: owszem

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 5. Data: 2007-06-04 08:18:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Jun 2007, VoyteG wrote:

    > Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,
    > to miala isc na drogi, lub zwiazane z motoryzacja wydatki.

    Na ktorejś gruopie (.rowery prawdopodobnie) wskazano mi, że właśnie
    głównie na "związane z motoryzacją", czyli na przykład na koszty
    leczenia ofiar wypadków (co usiłuje się wcisnąć do osobnych opłat
    OC ostatnio - i zastrzegam że nie miałbym nic przeciw, jakby właśnie
    wszystkie opłaty JASNO określić co na co!).

> [...]
    > wyborcze.
    >
    > Stad pojawily sie u mnie pytania:
    >
    > 1. Jakim prawem sa finansowane inne cele, niz te ktore okreslaja nazwe

    AFAIK - brakiem podstawy prawnej do określania celu przez nazwę
    lub przez źródło.
    Nie ma w Konstytucji zakazu uchwalenia
    Ustawy o Podatku Od Pisania Na Newsy
    ... i ujęcia w treści np.:
    art. 2. Uzyskane środki przenacza się na rozdanie oglądającym
    telewizję

    :>

    > W powyzszych przykladach, jakim prawem z akcyzy sa
    > finansowane cele nie drogowe, a ze skladki emerytalno-rentowej cele tak nie
    > okreslone?

    Prawem kaduka. Kto ma większość ten uchwala.

    > 2. Czy podatnik, obywatel ma prawo skutecznego domagania sie by tacie cele
    > byly realizowane, skoro taka byla intencja pobranej oplaty?

    IMO - tylko jeśli owa intencja jest wyraźnie zapisana w ustawie.

    > 3. Jesli stan rzeczy jest taki jaki jest, to dlaczego tego typu akcyzy,
    > skladki i inne podatki maja w nazwie zawarty jakis cel,

    Nie, one mają w nazwie zawarte ŹRÓDŁO podatku!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-04 13:55:55
    Od: camel <g...@f...gotdns.com>

    Ukrytych podatków, przeznaczonych na wszystko, co kacza dusza zamarzy,
    jest mnóstwo. Dlatego śmieszy i zniesmacza mnie bezczelność polityków,
    którzy w TV byli już niejednokrotnie w stanie kłamliwie udowadniać, że
    mamy stosunkowo niskie podatki, bo każdy z nas płaci tylko malutkie 19
    procent od dochodu. Czy czerwona czy czarna to jednaka swołocz.
    Ciekawe, że nie potrafimy znaleźć nikogo uczciwego, by nami rządził?
    Może dlatego w przeszłości tak ochoczo sprowadzaliśmy sobie królów zza
    granicy a potem oddaliśmy się pod władanie carycy?

    camel[OT]

    --
    -Never suspect conspiracy if incompetence could achieve the same result.

  • 7. Data: 2007-06-04 15:58:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, camel wrote:

    > Ukrytych podatków, przeznaczonych na wszystko, co kacza dusza zamarzy,

    WKwsetiiFormalnej: to zasługa *różnych* rządów.
    Inna rzecz, iż to za czasów AWS nastała "solidna dziura budżetowa" :]
    Ale przypisywanie wszystkich katasftrof jednemu rządowi jest
    nieuczciwe :)

    > Dlatego śmieszy i zniesmacza mnie bezczelność polityków, którzy w TV
    > byli już niejednokrotnie w stanie kłamliwie udowadniać, że mamy stosunkowo
    > niskie podatki

    To zamiast kombinować jak koń pod górkę, skoro wiadomo iż problem
    podatkowy Polaków pracujacych w Anglii brał się li tylko z konieczności
    DOPŁACENIA podatku, zamiast podpisywać "kolejną korzystną" (ale nie
    dla siedzących *w Polsce*) umowę, mogli tak po prostu doprowadzić
    podatek dochodowy w .pl do jakże niekorzystnej wysokiej stawki z .gb
    :>

    > bo każdy z nas płaci tylko malutkie 19 procent od dochodu.

    Właśnie :]

    pzdr, Gotfryd