  • 1. Data: 2004-10-28 10:03:47
    Temat: REGON a wpis do ewid.
    Od: Andrzej <a...@k...com>

    Przez ostatnie trzy dni biegałem po urzędach w celu rejestracji
    działalności gospodarczej.

    W urzędzie miasta podczas rejestracji firmy, wypełniając wniosek
    zapytałem urzędnika, czy nazwa firmy musi mieć w nazwie imię
    i nazwisko (jestem bardzo początkującym przedsiębiorcą, a coś takiego
    obiło mi się o uszy). Otrzymałęm odpowiedź: "Nam jest wszystko jedno,
    nie musi być". W urzędzie statystycznym, przy nadaniu numeru regon,
    jednak dopisano mi imię i nazwisko do nazwy.

    Moje pytanie:
    We wpisie do ewidencji firma to "Moja Firma".
    Na zaświadczeniu o nr REGON: "Moja Firma - Jan Kowalski"

    Stąd moje pytania:
    1. Czy nie będę miał z tym w przyszłości problemów?
    2. Która nazwa jest pełną nazwą firmy?
    3. Czy mogę sobie "sam" przyjąć, że jedna jest pełna a druga skrócona?
    4. Jeśli należy dokonać poprawek w dokumentach, to gdzie? Urz.
    Statystyczny, czy Urząd Miasta?

    Liczę na pomoc grupowiczów, zarówno na odpowiedzi na moje pytania jak i
    na skierowanie mnie do odpowiednich źródeł (najchętniej internetowych).

    /Andrzej

  • 2. Data: 2004-10-28 18:33:56
    Temat: Re: REGON a wpis do ewid.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@k...com> napisał w wiadomości

    1. Czy nie będę miał z tym w przyszłości problemów?

    Raczej nie. Twoja firma to "Moja firma - Jak KOWALSKI", ale możesz używać
    nazwy skróconej "Moja firma" i raczej nikt protestować nie powinien.

    2. Która nazwa jest pełną nazwą firmy?

    Obie. Firma tak naprawde to Ty. I tak w razie czego, to ciebie będą pozywać,
    a nie "Toją firmę".

    3. Czy mogę sobie "sam" przyjąć, że jedna jest pełna a druga skrócona?

    No inaczej chyba się nie da.

    4. Jeśli należy dokonać poprawek w dokumentach, to gdzie? Urz.
    Statystyczny, czy Urząd Miasta?

    Jesli już, to urząd miasta.

  • 3. Data: 2004-10-28 22:48:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004, Andrzej wrote:
    [...]
    > + W urzędzie miasta podczas rejestracji
    > + firmy,
    ^^^^^

    > + wypełniając wniosek
    > + zapytałem urzędnika, czy
    > + nazwa firmy
    ^^^^^^^^^^^
    Jesteś świadom że to odpowiednik "miejsca adresu" lub "adresu
    miejsca" ? "Firma" to NAZWA. Tak samo jak "adres" to MIEJSCE.

    A więc "nazwą firmy" jest słowo które brzmi: "firma" ! Zawsze :)

    > + musi mieć w nazwie imię
    > + i nazwisko (jestem bardzo początkującym przedsiębiorcą, a coś takiego obiło
    > + mi się o uszy).

    Obiło ci się o uszy prawidłowo tylko nie dotczy "nazwy firmy" ale
    *firmy* właśnie :) - jednak NIEKONIECZNIE dotyczy to "nazwy działalności
    gospodarczej" :)

    > + Otrzymałęm odpowiedź: "Nam jest wszystko jedno, nie musi
    > + być". W urzędzie statystycznym, przy nadaniu numeru regon, jednak dopisano mi
    > + imię i nazwisko do nazwy.

    Hm... w "działalność prowadzona jest pod nazwą" ?
    Też tak mam. I podaną firmę.
    W EDG i NIP firma jest rozbita na "określenie" oraz "imię i nazwisko",
    przy czym "określenie" ujęte jest jako "nazwa" :)

    > + Moje pytanie:
    > + We wpisie do ewidencji firma to "Moja Firma".
    > + Na zaświadczeniu o nr REGON: "Moja Firma - Jan Kowalski"

    Mam pytanie: co masz DOKŁADNIE na formularzach ?

    Różne akty prawne (w tym uchylone :> ale NIE będę sprawdzał
    co gdzie i kiedy uchylano :)) posługują się nazwami:
    FIRMA; to jest definicja w Kodeksie Cywilnym, dla osoby fizycznej
    stanowi trawersację powiedzenia Ludwika XV :) ("państwo to ja").
    "Firmą osoby fizycznej jest jest imię i nazwisko" jednocześnie
    *dopuszczając* "inne oznaczenia" *OPRÓCZ* obowiązkowego !!
    nazwa działalności gospodarczej
    określenie (AFAIR) DG
    oznaczenie działalności gospodarczej

    I trzeba to rozróżniać !!
    "Moja Firma" to "określenie dowolnie wybrane".
    Niewątpliwie *wchodzi* w firmę.
    "Moja Firma Jan Kowalski" to niewątpliwie firma.

    Natomiast "nazwa działalności" *może* sprowadzać się do "określenia
    dowolnie wybranego" :) - ja mam np. taki wpis na NIP-1
    (przepisane z EDG *jeszcze innaczej zatytułowana treść*
    czyli "przedsiębiorca" przy czym w formularzu pole
    "imię i nazwisko" jest OSOBNO skutkiem czego owo pole
    zawiera tylko "określenia innego nazwę pełną".

    > + Stąd moje pytania:
    > + 1. Czy nie będę miał z tym w przyszłości problemów?

    Prawdopodobnie nie. Przepisy "sztywno" narzucają jasny format
    firmy - i w tym przypadku problem nie grozi. Jedyną wątpliwość
    mogłaby wzbudzać nazwa 1-osobowej DG o *nazwie* (no, "określeniu")
    Jan Kowalski czyli o *firmie* "Jan Kowlaski Jan Kowalski" :) co
    już *też* było wałkowane na grupie ! (btw: groups.google.pl
    znasz ?)

    > + 2. Która nazwa jest pełną nazwą firmy?

    Słowo "firma".
    Jakby cię interesowała firma to co innego: "Moja Firma Jan Kowalski" ;)

    > + 3. Czy mogę sobie "sam" przyjąć, że jedna jest pełna a druga skrócona?

    Nie.
    W aktualnym stanie prawnym nazwa skrócona DG osoby fizycznej nie
    jest jasna (tj. jej dopuszczalność) przez IMO nieelegancki (a zdaniem
    niektórych - nie dotyczący DG OF właśnie) zapis nt. nazw skróconych
    w Kodeksie Cywilnym. Poczytaj sobie dział III K.C....
    Niemniej - ja MAM zarejestrowaną nazwę skróconą. NIM nastąpił
    zapis o "firmie osoby fizycznej" w Kodeksie Cywilnym :) (był
    dawniej TYLKO w KSH i regulował TYLKO spółki handlowe).
    "Skrócona" to jest OSOBNE pole w formularzu rejestracyjnym oraz
    zaświadczeniu o wpisie do EDG !!
    Twoja firma ZAWSZE jednak zawiera imię i nazwisko !

    > + 4. Jeśli należy dokonać poprawek w dokumentach, to gdzie? Urz. Statystyczny,
    > + czy Urząd Miasta?

    IM*H*O - nigdzie. Ale prawdą jest iż *w zależności od opisu pól*
    w deklaracjach (twoich) i zaświadczeniach (urzędów) może być
    jakaś niezgodność z nomenklaturą ustawową. Niemniej... podstawa
    to żeby "firma" (o ile takiego określenia użyto) była podana
    poprawnie (cała). Jak jest tylko "nazwa działalności" to IMO
    może (hm... nim uchylono PDG to nawet *powinna była* !) być
    wpisana bez danych osobowych :)

    > + skierowanie mnie do odpowiednich źródeł (najchętniej internetowych).

    Akty prawne - wybór jest np. na www.podatki.pl (rejestracja
    bezpłatna ! :)), zaczynasz od Kodeksu Cywilnego art. 43(1) a później
    ustawa o swobodzie działalnosci gospodarczej... i tak dalej... :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-10-29 01:32:51
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@k...com> napisał w wiadomości
    Przez ostatnie trzy dni biegałem po urzędach w celu rejestracji
    działalności gospodarczej.

    (...)

    Liczę na pomoc grupowiczów, zarówno na odpowiedzi na moje pytania jak i
    na skierowanie mnie do odpowiednich źródeł (najchętniej internetowych).

    Podaję linki dla początkujących przedsiębiorców:

    Informacje dla zakładających DG:

    http://www.mf.gov.pl/index.php?wysw=4&sgl=2&dzial=29
    9

    Informacja nt. wypełniania wniosku o nadanie REGON:

    http://www.stat.gov.pl/formularze/rg.doc

    Link do Polskiej Klasyfikacji Działalności (opublikowanej w Dz. U. Nr 33 z
    2004 r., poz. 289):

    http://www.integra24.pl/index.php?s=1&m=tf&id_d=&did
    =&mod=firma/pkd

    Z zamieszczonych informacji wynika, że najlepiej byłoby, gdyby nazwa firmy
    była taka sama we wszystkich dokumentach.
    W nazwie firmy prowadzonej przez osobę fizyczną obowiązkowo musi być imię
    i nazwisko, a np. "Moja firma" to zbędny dodatek/ozdobnik.

    Pozdrawiam

    wa

  • 5. Data: 2004-10-29 10:56:27
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Zdecydowanie dział. gospodarcza os. fizycznej WYMAGA umieszczenia w nazwie
    imienia i nazwiska osoby prowadzącej DG. Urzędnikowi wiele rzeczy lata koło
    dupy, ale tak mówią przepisy, ust. o DG i ksh, podobnie jak są wymogi aby w
    innych fromach prawnych firm były umieszczane nazwiska osób lub wspólników
    (nie we wszystkich). Ale osoba fizyczna przy nazwie firmy podaje imię i
    nazwisko.

  • 6. Data: 2004-10-30 21:51:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ nazwy skróconej "Moja firma" i raczej nikt protestować nie powinien.

    Ja będę. W kwestii nazwy skróconej :) to raz: to NIE JEST "nazwa
    skrócona", "nazwa sktrócona" to OSOBNY wpis.
    W kwestii "firmy" - to po drugie.
    "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko". Tyle.
    "Określenie" i "nazwa DG" to inna sprawa :)

    >+ 2. Która nazwa jest pełną nazwą firmy?
    >+
    >+ Obie.

    Nijak.
    Pomijając kwestię "nazwy firmy" :) to "firma" jak wyżej...
    "Moja Firma" to *nie jest* firma !

    Prawidłowe firmy to:
    "Moja Firma Jan Kowalski"
    "Moja Firma S.C. Jan Kowalski Jerzy Nowak"
    "Moja firma sp. z o.o."
    "Moja firma S.K. Jan Kowalski"
    ...i tak dalej. MUSI BYĆ albo nazwisko, nazwiska - albo forma prawna
    opcjonalnie plus nazwisko lub nazwiska o ile potrzebne.

    [...]
    >+ 4. Jeśli należy dokonać poprawek w dokumentach, to gdzie? Urz.
    >+ Statystyczny, czy Urząd Miasta?
    >+
    >+ Jesli już, to urząd miasta.

    A to zależy co jest na formularzu.
    O jakiś drobiazg można by zaryzykowac zakład że w pozycji do
    której wpisał "Moja Firma" *nie ma* tytułu "firma" a "nazwa" !
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-11-02 12:10:16
    Od: Andrzej <a...@k...com>

    Andrzej napisał(a):
    > Przez ostatnie trzy dni biegałem po urzędach w celu rejestracji
    > działalności gospodarczej.
    Dziękuję wszystkim za pomoc, już zmieniłem dane w
    urzędzie miasta.

    /AD