  • 1. Data: 2005-08-05 17:36:20
    Temat: Pytanie z zakresu praw autorskich
    Od: "Pedro" <p...@n...india.com>

    Witam,

    Mam takie zagadnienie (proszę wybaczyć moją ignorancję z zakresu prawa):
    Osoba A wpadła na oryginalny pomysł napisania programu komputerowego. Osoba
    B napisała ten program w oparciu o pomysł przekazany przez osobę A. Osoba A
    jest więc autorem idei (mniej lub bardziej ogólnej), a osoba B autorem
    wykonania. Moje pytanie brzmi: Kto jest rzeczywistym autorem w świetle prawa
    (dodam, że żadne dokumenty nie zostały podpisane i osoba B posiada kod
    źródłowy programu) i kto może rościć sobie prawo do patentu ?

    Pozdrawiam
    Pedro

  • 2. Data: 2005-08-05 18:27:09
    Temat: Re: Pytanie z zakresu praw autorskich
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Pedro* wrote in <news:dd084p$hl3$1@inews.gazeta.pl> :

    > źródłowy programu) i kto może rościć sobie prawo do patentu ?

    kto pierwszy ten lepszy ;)

    --
    Miłość to chemia, a sex to fizyka

  • 3. Data: 2005-08-05 18:29:51
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    Pedro wrote:
> [...]
    > (dodam, że żadne dokumenty nie zostały podpisane i osoba B posiada kod
    > źródłowy programu) i kto może rościć sobie prawo do patentu ?

    A jak osoba A chce udowodnic, ze to jej pomysl?

    --
    elephanto

  • 4. Data: 2005-08-05 18:53:06
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "Pedro" <p...@n...india.com> wrote in message
> [...]
    > (dodam, że żadne dokumenty nie zostały podpisane i osoba B posiada kod
    > źródłowy programu) i kto może rościć sobie prawo do patentu ?

    Zaznaczam, że nie jestem prawnikiem i prawo autorskie i prawa pokrewne
    studiuje jako wykonawca oprogramowania.

    Jeśli osoba A nie potrafi udowodnić autorstwa swojej idei to ma jak się to
    mówi. "przesrane",

    w innym przypadku:

    Opatentować można jakąś idee (nie zaś sam kod komputerowy). Skoro autorem
    idei jest osoba A to ona ma prawo opatentować ideę.

    Zaś osoba B nie ma żadnych praw do idei. Gdyż całkowitym odkrywcą idei jest
    osoba A.

    Jeśli chodzi natomiast o sam program. Jest on najprawdopodobniej autorstwa
    osoby A i B (autorskie prawo osobiste - m.in. prawo do podpisania dzieła
    swoim imieniem). Jeśli chodzi o autorskie prawa majątkowe, w przypadku, gdy
    nie ma innych przesłanek domniema się, że prawa autorskie-majątkowe
    "rozlewają" się po równo na autorów (prawdopodobnie udowadniając w sądzie,
    co poszczególne osoby wniosły do sprawy, można dochodzić sprawiedliwego
    podziału). Np. gdy program ogranicza się tylko do realizacji owej idei
    autorskie prawa majątkowe należą się tylko osobie A, osobie B zaś należy się
    tylko wynagrodzenie za robociznę.

    Jedno jest pewne, jeżeli prawa patentowe są osoby A, to osoba B nie ma prawa
    rozpowszechniać programu korzystającego z tego patentu bez zgody osoby A.
    Osoba B nie ma prawa rozpowszechniać idei w jakikolwiek sposób. Może jednak
    odmówić osobie A korzystania z realizacji idei - czyli programu
    komputerowego - gdy osoba A nie zwróci jej robocizny i innych kosztów
    realizacji dzieła.

    Jakub

  • 5. Data: 2005-08-05 20:13:07
    Od: "Pedro" <p...@n...india.com>

    "Jakub" <...@...com> wrote in message news:dd0cio$q1$1@opal.icpnet.pl...

    > Zaznaczam, że nie jestem prawnikiem i prawo autorskie i prawa pokrewne
    > studiuje jako wykonawca oprogramowania.

    (...)

    Bardzo dziękuję za świetne wyjaśnienie i wyłożenie, jak to się mówi "kawy na
    ławę". Pozostałym osobą, które mi odpowiedziały również dziekuję. Dodam, że
    w moim opisie jestem osobą B, a wiec wykonawcą, ale wniosłem też trochę
    treści i usprawnień do samej ideii.

    Pozdrawiam
    Pedro

  • 6. Data: 2005-08-06 12:29:05
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Jakub <...@...com> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Opatentować można jakąś idee

    Nie można opatentować idei. Żadnej.
    W Europie opatentowac można rozwiązanie techniczne, nigdy sam pomysł.

    >(nie zaś sam kod komputerowy)

    Elementem rozwiązania technicznego moze być alorytm programu komputerowego,
    jeżeli przedmiotem zgłoszenia jest wynalazek realizowany przy pomocy
    komputera. ( pomijam problematykę rożnych interpretacji poszcegolnych
    Urzędów Patentowych)

    Dlatego też poniższe:

    > Jedno jest pewne, jeżeli prawa patentowe są osoby A, to osoba B nie
    > ma prawa rozpowszechniać programu korzystającego z tego patentu bez
    > zgody osoby A.

    jest bezprzedmiotowe. Osoba A nie moze mieć praw patentowych.

    Poizdrawiam
    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 7. Data: 2005-08-06 13:58:56
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> wrote in message

    > Nie można opatentować idei. Żadnej.
    > W Europie opatentowac można rozwiązanie techniczne, nigdy sam pomysł.

    Przepraszam za mój fatalny dobór słowa "idea" :(

> [...]
    > poszcegolnych Urzędów Patentowych)
    >

    > Dlatego też poniższe:

    > jest bezprzedmiotowe. Osoba A nie moze mieć praw patentowych.

    Tak, ale zakładając że A stworzyła tylko tą nieszczęsną "idee".
    Niestety nie wiemy co się kryło za owym "pomysłem". Mógł być to dokładnie
    algorytm komputerowy. Algorytm nie musi być zapisany w kodzie komputera, jak
    najbardziej idzie go przekazać w sposób werbalny.

    Proponuje abyś Pedro zajrzał na stronkę
    http://www.uprp.pl/Polski/Często+zadawane+pytania+-F
    AQ/ . Jako początek
    poszukiwań odpowiedzi na pytanie czy dany "pomysł" mozna opatentować.

  • 8. Data: 2005-08-06 14:23:42
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

> [...]

    > dokładnie algorytm komputerowy. Algorytm nie musi być zapisany w
    > kodzie komputera, jak najbardziej idzie go przekazać w sposób

    Tu jak najbardziej zgoda, choc droga do uzyskania patentu na sam algorytm
    jest póki co w Europie daleka, a w Polsce jeszcze dalsza.

  • 9. Data: 2005-08-06 23:55:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dd2ah5$gej$1@inews.gazeta.pl>, Roman Rumpel wrote:
    > Nie można opatentować idei. Żadnej.
    > W Europie opatentowac można rozwiązanie techniczne, nigdy sam pomysł.

    Rozwiązanie techniczne jest ZAWSZE oparte na jakiejś idei :) Ja bym
    powiedział, że idea jest jak najbardziej patentowalna ale musi być ona
    zilustrowana rozwiązaniem technicznym. I "zilustrowana" a nie
    "udokumentowana" bo UP nie sprawdza realności tego rozwiązania
    (domniemuję).

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2005-08-07 00:00:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dd2h81$7f0$1@inews.gazeta.pl>, Roman Rumpel wrote:
    > Tu jak najbardziej zgoda, choc droga do uzyskania patentu na sam algorytm
    > jest póki co w Europie daleka, a w Polsce jeszcze dalsza.

    Dla programów komputerowych - zapewne tak, ale jeśli nie ograniczysz
    się wyłącznie do informatyki, to algorytm jest w znaczeniu ogólnym
    "dokładnym przepisem", a takie są zwykle istotą np. patentów chemicznych.

    --
    Marcin