  • 1. Data: 2004-12-31 17:28:58
    Temat: Pytanie: artykuł w RP a spadki.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Czytam ci ja "prawo co dnia" i co widzę:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041231/p
    rawo/prawo_a_7.html
    +++
    Prawo polskie nie przewiduje także tzw. systemu rezerwy (jak np.
    we Francji), w którym okreœlona częœć majštku musi być pozostawiona
    najbliższym krewnym, a spadkodawca może swobodnie dysponować tylko
    tzw. częœciš rozporzšdzalnš.
    ---

    Możecie udzielić mi objaśnienia w którym momencie z KC zniknęły
    zachowki ? Ostatnio minister finansów wydał rozporządzenie
    nim się spostrzegłem.... może KC też zmieniono ? :)

    Zastrzegam że osobiście zgadzam się z tezami zapisanymi
    w pozycji "mit dziesiąty": "Nie jest jednak wcale pewne, czy
    tu musi zachodzić równoœć."
    Zgoda, ja jestem jak najbardziej za. Mam widać mało europejskie
    poglądy :> (wolno mi, nie ? ;))

    Ale albo ja jestem niedouczony, albo autor artykułu jest niedouczony,
    albo coś źle zrozumiałem (poproszę o objaśnienie :)) albo... albo
    jest to (ów "mit trzeci") demagogia czystej wody.
    Czyli (nie podejrzewam autora o głupotę) - ZAMIERZONE lanie
    wody na młyn (a benzyny do ognia...) mylę się ?
    Rozumiem że w ten deseń spełniam oczekiwania profesora ;) !
    Niemniej wnoszę o opinię do samej tezy "mitu trzeciego" a nie
    kolejną wojnę na opinie i stanowiska "w kwestii podstawowej" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2004-12-31 18:13:22
    Temat: Re: Pytanie: artykuł w RP a spadki.
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości:

> [...]
    > we Francji), w którym okreœlona częœć majštku musi być pozostawiona
    > najbliższym krewnym, a spadkodawca może swobodnie dysponować tylko

    (...)

    > Możecie udzielić mi objaśnienia w którym momencie z KC zniknęły
    > zachowki ? Ostatnio minister finansów wydał rozporządzenie
    > nim się spostrzegłem.... może KC też zmieniono ? :)

    "Rezerwa" a "Zachowek" to dwie rozne rzeczy.
    Z KC nie zniknela instytucja zachowku. Nie slyszalem by kiedykolwiek byly
    nawet takie plany aby ja zlikwidowac.

    (...)

    > Ale albo ja jestem niedouczony, albo autor artykułu jest niedouczony,
    > albo coś źle zrozumiałem (poproszę o objaśnienie :)) albo... albo
    > jest to (ów "mit trzeci") demagogia czystej wody.

    Akapit "mit trzeci" jest calkowicie poprawnie napisany pod wzgledem
    prawnym. Istotnie polskie prawo nie przewiduje systemu "rezerwy", jak to
    jest w np. w systemie prawa francuskiego. Polskie prawo przewiduje za to
    instytucje "zachowku", ktora jest obok "rezerwy" inna instutucja, majaca
    jednak dosc podobny cel - tj. zabezpieczenie najblizszej rodziny zmarlego.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2004-12-31 18:27:10
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

> [...]

    > we Francji), w którym okreœlona częœć majštku musi być pozostawiona
    > najbliższym krewnym, a spadkodawca może swobodnie dysponować tylko

    (...)

    > Niemniej wnoszę o opinię do samej tezy "mitu trzeciego" a nie
    > kolejną wojnę na opinie i stanowiska "w kwestii podstawowej" :)

    Wyprzedzajac zatem pytanie "co to jest rezerwa", napisze najkrocej jk sie
    da czym sie rozni od "zachowku".

    System "rezerwy" polega na tym, ze czesc majatku spadkodawcy jest z gory
    wylaczona spod dziedziczenia, tzn. nie podlega dziedziczeniu. Wiadomo to
    jeszcze przed otwarciem spadu, dlatego nawet rozporzadzenie ta czescia
    majatku w testamencie jest nieskuteczne. Ta czesc majatku przypada
    okreslonym przez prawo osobom - tj. njblizszej rodzinie.

    Natomiast "zachowek" jest czyms innym. Co prawda tez przysluguje
    okreslonym przez prawo osobom, ale nie dostaja one zadnej czesci "spadku"
    (majatku spadkodawcy) ale dostaja pieniadze. A scislej biorac przysluguje
    im roszczenie o zaplate pewnej kwoty pienieznej (w wysokosci obliczonej na
    podstawie przepisow KC) od spadkobiercow.

    A zatem zasadnicze roznice:
    - rezerwa - czesc majatku tj. okreslone rzeczy
    - zachowek - tylko i wylacznie pieniadze
    Przy zachowku caly majatek, tj. wszystkie rzeczy materialne trafiaja do
    osoby (osob) wskazanych przez spadkodawce, a przy "rezerwie" nie wszystkie
    (pewnej czesci majatku spadkodawca nie moze rozdysponowac na wypadek
    smierci).

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 4. Data: 2005-01-03 11:02:51
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > zachowki ? Ostatnio minister finansów wydał rozporządzenie
    > nim się spostrzegłem.... może KC też zmieniono ? :)

    Oj Godfrydzie.....

    Uprawnienie do zachowku polega na prawie do ROSZCZENIA wyplacenia przez
    SPAKOBIERCE okreslonej KWOTY, ktora odpowiada ROZNICY pomiedzy
    wartoscia 1/2 spadku ktory przypadalby uprawnionemu
    w przypadku dziedziczenia ustawowego,
    a wartoscia otrzymanego spadku
    (w przypadku maloletnich wiecej...)

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 5. Data: 2005-01-06 16:48:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ...thx. za komentarze (wszystkim).

    Niemniej argument jest lekko naciagany (przyznaję że "formalnie
    poprawnie pod względem prawnym"), bo dla przeciętnego obywatela
    (nie wyposażonego ani w zapas gotówki ani w zdolność "schowania"
    części swojego majątku, w tym otrzymanego spadku, oczywiście
    nielegalnie :>) zachowek jak *większym* obciążeniem.
    Przyłazi komornik (na końcu łańcuszka zdarzeń) i chce *gotówki*...

    pozdrowienia, Gotfryd