  • 1. Data: 2005-04-20 20:35:07
    Temat: Pytania testowe
    Od: "mayorbien" <b...@f...hoga.pl>

    Witam serdecznie!
    Mam prośbę: czy znajdzie się jakaś dobra dusza która pomoże mi z pytaniami
    na egzamin z podstaw prawa? Buszowałam w necie szukając odpowiedzi ale
    niestety nigdzie nie znalazłam odpowiedzi. Oto pytania (na każdą z
    możliwości można odpowiedzieć tak lub nie):
    1. Umowy niedoskonałe wyodrębnia się w oparciu o kryterium:
    a) ekwiwalentności
    b) egzekwowalności
    2. Przesłanką nieważności czynności prawnej jest:
    a) pozorność
    b) błąd
    3. Wady oświadczeń woli to:
    a) pozorność
    b) oszustwo
    4. Zobowiązanie może wygasnąć:
    a) z zaspokojeniem wierzyciela
    b) bez zaspokojenia wierzyciela
    5. Przedawnienie roszczeń w stosunku do miesięcznej opłaty czynszu za
    mieszkanie wynosi:
    a) 10 lat
    b) 3 lata
    Przyznam się, że mam duże wątpliwości które odpowiedzi wybrać. Czy znajdzie
    się ktoś tak miły i pomoże?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-04-20 20:40:39
    Temat: Re: Pytania testowe
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    mayorbien napisał(a):
    > Przyznam się, że mam duże wątpliwości które odpowiedzi wybrać. Czy znajdzie
    > się ktoś tak miły i pomoże?

    żeby nie było za proste - przedstaw propozycje, to zweryfikujemy ;)

    KG

  • 3. Data: 2005-04-20 20:49:48
    Od: "mayorbien" <b...@f...hoga.pl>

    > żeby nie było za proste - przedstaw propozycje, to zweryfikujemy ;)

    yyyy lubisz się znęcać? ;-)
    moje propozycje:
    1. egzekwowalności bo ekwiwalentność występuje przy umowach wzajemnych więc
    drogą eliminacji tak sobie doszłam do takiego wniosku :-)
    2. nie mam zielonego pojęcia :-P
    3. pozorność napewno, oszustwo na mój chłopski rozum też
    4. tak sobie strzelam, że zobowiązanie może wygasnąć z zaspokojeniem i bez
    zaspokojenia
    5. przedawnienie w stosunku do czynszu na chłopski rozum to 10 lat
    aczkolwiek coś tam wyczytałam, że dla opłat okresowych 3 lata i nie jestem
    pewna
    No i tyle sobie wykombinowałam.
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-04-20 21:11:15
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    mayorbien napisał(a):
    > 1. egzekwowalności bo ekwiwalentność występuje przy umowach wzajemnych więc
    > drogą eliminacji tak sobie doszłam do takiego wniosku :-)

    szczerze mówiąc nie spotkałem się z pojęciem umowy niedoskonałej, ale
    jeśli chodzi o to, o czym myślę, to rzeczywiście tak

    > 2. nie mam zielonego pojęcia :-P
    > 3. pozorność napewno, oszustwo na mój chłopski rozum też

    Dział IV Wady oświadczenia woli
    Art. 82. Nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z
    jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo
    swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. Dotyczy to w szczególności
    choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego, chociażby
    nawet przemijającego, zaburzenia czynności psychicznych.
    Art. 83. § 1. Nieważne jest oświadczenie woli złożone drugiej stronie za
    jej zgodą dla pozoru. Jeżeli oświadczenie takie zostało złożone dla
    ukrycia innej czynności prawnej, ważność oświadczenia ocenia się według
    właściwości tej czynności.
    § 2. Pozorność oświadczenia woli nie ma wpływu na skuteczność odpłatnej
    czynności prawnej, dokonanej na podstawie pozornego oświadczenia, jeżeli
    wskutek tej czynności osoba trzecia nabywa prawo lub zostaje zwolniona
    od obowiązku, chyba że działała w złej wierze.
    Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić
    się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak
    oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego
    skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany
    przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie
    lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy
    czynności prawnej nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że
    gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i
    oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd
    istotny).
    Art. 85. Zniekształcenie oświadczenia woli przez osobę użytą do jego
    przesłania ma takie same skutki, jak błąd przy złożeniu oświadczenia.
    Art. 86. § 1. Jeżeli błąd wywołała druga strona podstępnie, uchylenie
    się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu
    może nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy,
    gdy nie dotyczył treści czynności prawnej.
    § 2. Podstęp osoby trzeciej jest jednoznaczny z podstępem strony, jeżeli
    ta o podstępie wiedziała i nie zawiadomiła o nim drugiej strony albo
    jeżeli czynność prawna była nieodpłatna.
    Art. 87. Kto złożył oświadczenie woli pod wpływem bezprawnej groźby
    drugiej strony lub osoby trzeciej, ten też może uchylić się od skutków
    prawnych swego oświadczenia, jeżeli z okoliczności wynika, że mógł się
    obawiać, iż jemu samemu lub innej osobie grozi poważne niebezpieczeństwo
    osobiste lub majątkowe.

    > 4. tak sobie strzelam, że zobowiązanie może wygasnąć z zaspokojeniem i bez
    > zaspokojenia

    tak

    > 5. przedawnienie w stosunku do czynszu na chłopski rozum to 10 lat
    > aczkolwiek coś tam wyczytałam, że dla opłat okresowych 3 lata i nie jestem
    > pewna

    Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe
    oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy
    lata.

    KG

  • 5. Data: 2005-04-20 21:11:19
    Od: "mayorbien" <b...@f...hoga.pl>

> [...]
    > przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe
    > oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy

    Już Ci jestem wdzięczna :-) Jak mi powiesz jeszcze czy czynsz to świadczenie
    okresowe to będę Twoją fanką :-)
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-04-20 22:14:36
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "mayorbien" <b...@f...hoga.pl> napisał w wiadomości

    > Już Ci jestem wdzięczna :-) Jak mi powiesz jeszcze czy czynsz to
    > świadczenie okresowe to będę Twoją fanką :-)
    > Pozdrawiam

    moim zdaniem czynsz nie jest świadczeniem okresowym gdyż może być
    zaspokojony całkowicie w jednym czasie - kto mi zabroni zapłacić czynsz na
    100 lat z góry ?

  • 7. Data: 2005-04-20 23:09:33
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > moim zdaniem czynsz nie jest świadczeniem okresowym gdyż może być
    > zaspokojony całkowicie w jednym czasie - kto mi zabroni zapłacić czynsz na
    > 100 lat z góry ?

    Możesz płacić okresowo co miesiąc lub okresowo co 100 lat.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 8. Data: 2005-04-21 04:47:28
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    mayorbien napisał(a):

    > Już Ci jestem wdzięczna :-) Jak mi powiesz jeszcze czy czynsz to świadczenie
    > okresowe to będę Twoją fanką :-)

    Az takie to trudne? Pomys logicznie. Czyns zwykle płaci sie raz na
    MIESIĄC :-P

    --
    FAlkenstein

  • 9. Data: 2005-04-21 07:14:07
    Od: "mayorbien" <m...@h...pl>

    > Az takie to trudne? Pomys logicznie. Czyns zwykle płaci sie raz na
    > MIESIĄC :-P

    No niby tak ale z drugiej strony jak sobie pomyślałam w ten sposób: jak ktoś
    nie płaci czynszu od pięciu lat (a mam takiego sąsiada) to by oznaczało że z
    każdym miesiącem z kwoty zadłużenia jeden miesiąc mu odchodzi i jednocześnie
    jeden dodaje. Myślałam, że w takich przypadkach państwo zabezpieczyło się
    lepiej.
    A poza tym jeśli chodzi o logikę...czasami jeśli chodzi o polskie prawo to
    logika zawodzi :-)
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2005-04-21 07:27:13
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

> [...]
    > nie płaci czynszu od pięciu lat (a mam takiego sąsiada) to by oznaczało że
    > każdym miesiącem z kwoty zadłużenia jeden miesiąc mu odchodzi i

    Tak właśnie jest, chyba, że właściciel mieszkania dług za wcześniejszy okres
    skierował do egzekucji.

    Pozdrawiam,
    Beniamin