  • 1. Data: 2004-12-22 09:03:19
    Temat: Przeszukanie przez ochronę na terenie firmy
    Od: "T.S." <t...@p...onet.pl>

    Witam,
    Czy ktoś mógłby mi wskazać akty prawne normujące uprawnienia ochroniarzy
    zakładu pracy w zakresie zatrzymywania i przeszukiwania osób i pojazdów na
    terenie tego zakładu?
    Na razie znalazłem ustawę z 22 sierpnia 97 i dwa rozporządzenia RM (30
    czerwca 98 i 18 listopada 98).

    Dokładnie chodzi mi o sytuację, kiedy pracownik ochrony (z wynajętej
    agencji) rząda od pracownika wyjeźdżajacego swoim samochodem z terenu
    zakładu:
    - zatrzymania pojazdu
    - opuszczenia go
    - otworzenia bagażnika
    - dokonuje jego przeszukania (grzebiąc w zawartości)

    Szczególnie mam zastrzeżenia do drugiego i czwartego punktu.

    PS Do kogo można napisać skargę na pogróżki ochroniarza typu "rozp*** ci
    szybę"? Do policji?

    Pozdrawiam,
    --
    Tomasz
    Pułapka spamowa: "to_nie_ten_adres" -> "jakubwedrowycz"

  • 2. Data: 2004-12-22 13:08:44
    Temat: Re: Przeszukanie przez ochronę na terenie firmy
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Użytkownik "T.S." <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Dokładnie chodzi mi o sytuację, kiedy pracownik ochrony (z wynajętej
    > agencji) rząda od pracownika wyjeźdżajacego swoim samochodem z terenu

    Tylko w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że popełniłeś przestepstwo

    > - opuszczenia go
    W żadnym wypadku!!
    > - otworzenia bagażnika
    > - dokonuje jego przeszukania (grzebiąc w zawartości)

    Jedno i drugie może zrobic dopiero wezwana przez ochronę lub ciebie policja.
    Do tego czasu mają prawo jedynie uniemozliwić ci oddalenie się.

    > Szczególnie mam zastrzeżenia do drugiego i czwartego punktu.

    I słusznie.

    > PS Do kogo można napisać skargę na pogróżki ochroniarza typu "rozp*** ci
    > szybę"? Do policji?

    Jak najbardziej, lub doprokuratury, ale chyba nie obejdzie się bez świadków
    zdarzenia, żeby udowodnić winę.

  • 3. Data: 2004-12-22 18:47:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "remeeq" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że popełniłeś przestepstwo

    Eeee! To raczej odnosi się do Policji.

    > W żadnym wypadku!!
    >
    > Jedno i drugie może zrobic dopiero wezwana przez ochronę lub ciebie
    policja.
    > Do tego czasu mają prawo jedynie uniemozliwić ci oddalenie się.

    No nie do końca tak jest. Ochroniarz może poprosić o otwarcie bagażnika. W
    razie odmowy może wezwać Policję dochodząc do wniosku, ze najpewniej osoba
    coś tam ukrywa, być może mienie przedsiębiorstwa.

    > Jak najbardziej, lub doprokuratury, ale chyba nie obejdzie się bez
    świadków
    > zdarzenia, żeby udowodnić winę.

    Oczywiście, ze do prokuratury, bo coc do zasady stanowi to przestępstwo
    opisane w ustawie o ochronie osób i mienia (przekroczenie uprawnień).