  • 1. Data: 2006-03-12 10:23:12
    Temat: Przedruk newsow ze stron portalowych
    Od: szymek <s...@g...pl>

    Chcialbym sie spytac na ile jest zgodny z prawem przedruk wybranych newsow
    ze stron portalowych typu onet.pl, gazeta.pl itd
    Chcialbym wykorzystywac na mojej stronie firmowej wybrane newsy tematycznie
    dotyczace mojego typu działalnosci (budowlanka) oczywiscie zaznaczajac ze
    wiadomosc przedrukowana pochodzi z takiego zrodła podajac link bezposredni
    do tej wiadomosci
    Na wielu stronach widzialem podobne działanie wiec dlatego sie pytam...
    Podobno tą sprawę reguluje art.25. Ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych, ktory wyjasnia:
    1. Wolno rozpowszechniac w celach informacyjnych w prasie radiu i telewizji
    1) juz rozpowszechnione
    b) aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne
    chyba
    ze zostało wyraznie zaznaczone zastrzezone, ze ich dalsze rozpowszechnianie
    jest zabronione
    c)aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie

    i ustawa 2. tegoz art. 25 mowi ze nalezy sie za to wynagrodzenie
    2. Za korzystanie z utworów o ktorych mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b) i c)
    twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia

    jednakze w ust. 1 w pkt. 5
    1. Wolno rozpowszechniac w celach informacyjnych w prasie radiu i telewizji
    5) Krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów

    i wowczas wg tego punktu mozna obejsc sie bez wynagrodzenia wobec twórcy..
    Tylko pytanie jak długie to moze byc streszczenie?
    Bo jezeli news posiada 15 zdań to moge umiescic jedynie 2 lub 3 zdania?
    Wowczas trudno bedzie ujac sens tej wiadomosci...

    Czy ten art. 25 Prawa autroskiego i praw pokrewnych wyczerpuje temat?

    A co by bylo gdybym chciał edytowac te newsy i zmieniajac ich
    tresc(zmieniajac słowa itd..) zachowujac sens wiadomosci?
    W ilu procentach musi zostac zmieniona tresc wiadomosci bym mogl uznawac sie
    za autora i umiescic ta wiadomosc na swojej stronie?
    Czy wogole to jest mozliwe?
    pzdr
    Szymon Zdziarski

  • 2. Data: 2006-03-12 10:51:02
    Temat: Re: Przedruk newsow ze stron portalowych
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    szymek napisał(a):

> [...]
    > W ilu procentach musi zostac zmieniona tresc wiadomosci bym mogl uznawac sie
    > za autora i umiescic ta wiadomosc na swojej stronie?

    Należy tu rozróżnić - z praktycznego punktu widzenia - dwie rzeczy:

    1. *informacja* nie podlega prawu autorskiemu
    2. *tekst* (z nielicznymi wyjątkami) podlega prawu autorskiemu

    Jeżeli więc napiszesz, że wczoraj odbyło się posiedzenie sejmu, a
    informację tę zaczerpniesz z portalu, gazety czy tv, Twój tekst jest
    tekstem autorskim. Jednak jako autor masz obowiązek dochować wierności
    faktom i nieważne, czy analizujemy ten problem z punktu widzenia prawa
    prasowego czy KC - inny jest tylko mechanizm dochodzenia ew. roszczeń.
    Dlatego też podanie źródła często się przydaje. Często, szczególnie przy
    danych liczbowych, możesz wpaść w pułapkę zastawioną (świadomie lub nie)
    przez autora oryginalnego tekstu.

    Nikt natomiast nie odpowie Ci na pytanie, w jakiej części należy zmienić
    tekst tak, by spełniał ustawowe wymogi oryginalności.

    M.