  • 1. Data: 2002-09-05 10:43:02
    Temat: Przedawnienie i odestki bardzo prosze o Waszą poradę!!!
    Od: "Marek Rybicki" <m...@a...pl>

    Chodzi o zaległości w stos. do operatora telefonicznego.
    Jak rozumiem jest to świadczenie okresowe, czy w związku z tym moze zadac
    ode mnie zaplaty za faktury, ktorych termin platnosci uplynal ponad 3 lata
    temu. Co mowi na ten temat KC i czy regulamin wewnetrzny operatora moze
    stanowic inaczej w sensie wydluzac ten okres? W miedzyczasie jedna z faktur
    zaplacilem w niewielkiej czesci, czy jest to zatem uznannie calosci dlugu
    czy zaleglosci w obec tej jednej faktury i czy czas przedawnienia biegnie od
    momentu zaplacenia tej faktury?

    Druga sprawa, oprocz faktur mam do zaplacenia spore odsetki, czy moge żądać
    od firmy będącej sp. z o.o. umozenia tychze odsetek, czy jest to w ich
    gestii czy taki obowiązek naklada na nich jakis przepis MF i nie sa w stanie
    odpuscic odsetek? Pozdrawiam i dziekuje za okazana pomoc.

  • 2. Data: 2002-09-06 17:28:12
    Od: "Piotrek" <p...@p...pl>

    Dzien dobry

    1. Termin przedawnienia biegnie od dnia wymagalności odrębnie dla każdego ze
    świadczeń okresowych. Dniem wymagalności będzie najczęściej dzień
    wystawienia faktury za dany miesiąc. Trzy lata liczy się od dnia
    wymagalności w następujący sposób : np. 5 września 1999 - dzień
    wymagalności, 5 września 2002 - z końcem dnia roszczenie ulega przedawnieniu

    2.Terminy przedawnienia nie mogą być przedłużane ani skracane przez czynność
    prawną (art. 119 kc)

    3.Roszczenie o odsetki podlegają przedawnieniu 10 - letniemu.

    4. Naliczanie odsetek ustawowych w przypadku opóźnienia z zapłatą świadczeń
    cywilnoprawnych (nie mylić z podatkami, składkami na ZUS itp.) jest prawem,
    a nie obowiązkiem wierzyciela, który może odsetki umorzyć, jeśli mu się tak
    spodoba.

    5. Ale istotny jest art. 125 kc - roszczenia stwierdzone prawomocnym
    orzeczeniem np. sądu, nawet jeśli mają charakter okresowy, podlegają
    przedawnieiu po 10 latach od daty prawomocności.

    Roszczenie przedawnia się z upływem terminu przedawnienia, o ile nie
    nastąpiło przerwanie jego biegu :

    Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:

    1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed
    sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;

    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie
    przysługuje.

    Art. 124. § 1. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo.

    § 2. Jednakże w razie przerwania przedawnienia przez czynność w postępowaniu
    przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub
    egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym
    przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki postępowanie nie zostanie
    zakończone.

    Piotrek