  • 1. Data: 2006-06-02 10:09:59
    Temat: Proszę o pomoc - czy sąsiad może nam odłączyć dopływ ciepłej wody
    Od: "Grzegorz" <s...@r...pl>

    Witam,

    to jest post, który umieściłem rownież na pl.rec.dom. Bardzo proszę o poradę
    co możemy zrobić w tej sprawie:

    moi rodzice mieszkają w domku ogrzewanym przez CO z warszawskiego SPECu.
    Kilkanaście dni temu sąsiedzi mieszkający obok odłaczyli im oraz kilku innym
    mieszkańcom dopływ wody CO. Oznacza to brak możliwości ogrzewania domu oraz
    brak ciepłej wody. Sąsiedzi twierdzą, że rura przebiega przez ich posesje i
    mają prawo żądać od nas haraczu.

    Żadnej wcześniejszej korespondencji czy sprawy sądowej etc. nie było. Po
    prostu odcieli pewnego dnia i zażądali, żebyśmy płacili. Podobno prawdziwą
    przyczyną jest tu konflikt pomiędzy mieszkańcami bloku a sąsiadem z posesji
    bezpośrednio przylegającej. Wkurza ich koszenie trawy albo coś w tym stylu. A
    że moi rodzice korzystają z tej samej rury co tamten sąsiad....sami Państwo
    rozumiecie. Kwota zażądana przez nich to podobno 3000 pln za 1,5 roku. Problem
    dotyczy 3 sąsiadów więc wychodzi po 1000 na głowę. Dodam, że rocznie rodzice
    płace koło 5000 pln za ogrzewanie. Użyłem słowa 'podobno', gdyż żadnej
    oficjalnej korespondencji w tej sprawie nie było.

    Pytanie: co zrobić? Czy można odłączyć komuś dopływ ciepłej wody zgodnie z
    prawem? Jest na to jakiś przepis? Nie pytam o kwestię samego płacenia za
    przebieg rury pod działką, ponoć tak jest, że powinno się płacić właścicielowi
    posesji. Zgoda. Więc niech on napisze list z jakąś propozycją, albo się
    dogadamy albo pójdziemy ze sprawę do sądu. Tak rozwiązuja takie sprawy tzw.
    kulturalni ludzie. Wydaje mi się, a przynajmniej mam nadzieje, że odłączenie w
    takiej sytuacji komuś ciepła nie może być zgodne z prawem. Czy to nie jest
    naruszenie dóbr osobistych? Narażenie na utratę zdrowia? Może wymuszenie?

    Jeszcze dodam: w bloku działa wspólnota mieszkańców. Facet, który jest
    inicjatorem całej tej sytuacji jest przwodniczącym tejże wspólnoty. Nie wiemy
    jednak, czy działa na własną ręke czy jest to działanie wspólnoty.

    Jeżeli znacie jakiś konkretny przepis/paragraf który można zastosować w tej
    sytuacji to bardzo proszę o info.

    Grzegorz

    PS. Policja i SPEC interweniowali już raz, wodę włączono ale po kilku
    tygodniach sąsiad znowu odłączył. Teraz SPEC i policja mają to już w de.

  • 2. Data: 2006-06-02 19:33:22
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Grzegorz napisał(a):
> [...]
    > co możemy zrobić w tej sprawie:
    >
    > moi rodzice mieszkają w domku ogrzewanym przez CO z warszawskiego SPECu.
    [...]

    A czy to nie jest tak że tenże SPEC ma obowiązek dostarczyć ciepłą wodę,
    a którędy to dostarczy (pod działką sąsiada, nad działką sąsiada czy
    poprzez teleportację) to już was nie powinno interesować?.

    p. m.

  • 3. Data: 2006-06-02 21:10:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Grzegorz [###s...@r...pl.###] napisał:

    Powiadomić SPEC o tym, że jest awaria i nie ma ciepłej wody i niech
    sobie załatwiają problem. Twoi rodzice mają umowę na dostawę ciepłej
    wody do nich do domu, a nie za płot sąsiada.

  • 4. Data: 2006-06-03 21:07:51
    Od: s...@r...pl

    > Powiadomić SPEC o tym, że jest awaria i nie ma ciepłej wody i niech
    > sobie załatwiają problem. Twoi rodzice mają umowę na dostawę ciepłej
    > wody do nich do domu, a nie za płot sąsiada.

    OK, ale przyjmijmy, że SPEC ma podpisaną umowę z nami na dostarczanie wody do
    jakiegoś tam węzła, który jest akurat 'przed' tym feralnym blokiem. Za resztę
    odpowiadamy my. Co wtedy?

    Raz jeszcze chciałbym uściślić - nie neguje prawa własciciela posesji do
    otrzymania opłaty za media przebiegające przez tą posesję, sprawa jest jak dla
    mnie jasna - należą się. Pytam tylko o to, czy ma on prawo egzekwować swoje
    prawo poprzez odłączenie nam ciepłej wody - podkreślam, wcześniej nie było
    żadnej korespondencji, już nie mówiąc np. o sprawie sądowej w tej kwestii.
    Pewnego dnia budzimy się, w domu jest zimno, w kranie nie ma zimnej wody i
    dowiadujemy się, że od dziś mamy płacić sąsiadowi tyle a tyle.

    Pozdr.,

    Grzegorz

  • 5. Data: 2006-06-04 14:41:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    s...@r...pl [###s...@r...pl.###] napisał:
    > OK, ale przyjmijmy, że SPEC ma podpisaną umowę z nami na
    dostarczanie
    > wody do jakiegoś tam węzła, który jest akurat 'przed' tym feralnym
    > blokiem. Za resztę odpowiadamy my. Co wtedy?

    To wówczas jest Wasz problem, czyli w razie sprzeciwu władającego
    terenem zostaje pozew do sądu o ustanowienie odpowiedniej służebności.