    From: "Marcin Kłos" <q...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prosta sprawa prawa pracy [długie] - po polsku
    Date: Sat, 21 Jun 2003 22:09:05 +0000 (UTC)

    Moja sprawa wygląda tak:

    Pracodawca przestał płacić regularnie wynagordzenie. Poszedłem do PIPu po
    radę.
    Powiedzieli, że jak mi się kasa nie będzie zgadzała o dwie pensje, a mam
    możliwość
    znalezienia nowej pracy, to żebym złożył wymówienie z winy pracodawcy (art.
    55 par 1' kp)
    i dochodził zaległych wynagrodzeń, ekwiwalentu za urlop oraz odszkodowania
    przewidzianego ustawą.

    Jak powiedzieli, tak zrobiłem. Złożyłem pozew do rejonowego sądu pracy
    właściwego
    dla mojego ekspracodawcy. Po jakimś czasie pracodawca dostał z sądu mój pozew
    odpisał im jakieś bzdury (które z kolei ja później dostałem), a mnie napisał
    mailem, że jak go pozwałem do sądu to już żadnej kasy nie zobaczę... i wygląda
    na to, że drań ma rację bo pozew złożyłem w marcu, a w zeszłym tygodniu jak
    dzwoniłem do sądu, żeby grzecznie spytać czy znany jest już termin rozprawy
    dowiedziałem się, żebym w tym roku nie liczył na wyznaczenie terminu. Oznacza
    to,
    że np. pracodawca, który od jakiegoś czasu ma trudności finansowe może zwinąć
    interes zanim odbędzie się sprawa, a ponieważ jest to spółka z o.o. ja
    będę mógł apelować do składu węgla.

    Dzisiaj stało się coś w sprawie, a mianowicie dostałem list polecony z
    sądu, w którym napisane było, że sąd na posiedzeniu niejawnym uznał się
    za niewłaściwy do rozpatrywania mojej sprawy i przekazał sprawę do sądu
    okręgowego.

    Moje pytania do specjalistów:

    1. Co to dla mnie oznacza? Czy w wyższej instancji czas oczekiwania jest
    dłuższy
    czy krótszy?

    2. Czy sąd okręgowy będzie przeprowadzał od nowa postępowanie przygotowawcze,
    czy
    użyje dokumentów, które dostał od sądu rejonowego?

    3. Żądam od pracodawcy wypłacenia pieniędzy, pracodawca mojego żądania nie
    kwestionuje czyt. uznał swoją należność co jasno wynika z odpowiedzi jaką
    przesłał do sądu na mój pozew. Więc sąd nie ma nad czym deliberować. Chodzi
    jedynie o wydanie tytułu egzekucyjnego. Dlaczego muszę tyle czasu czekać na
    taką prostą sprawę?

    4. Z korespondencji elektronicznej jaką przeprowadziłem z byłym pracodawcą
    wynika jasno, że nie wypłaca mi pieniędzy bo podałem go do sądu i on zamierza
    mnie za to ukarać. Posiadał w międzyczasie środki na zaspokojenie
    przynajmniej
    części moich roszczeń, ale z takimi co się skarżą do sądu on nie rozmawia
    i mogą mu oni skoczyć. Czy facet ma rację? Czy takie postępowanie nie jest
    wbrew prawu?

    5. Właścicielem ponad 99% spółki pracodawcy jest duża i wypłacalna firma,
    czy po ewentualnym bankructwie pracodawcy będę mógł szukać jakiejś
    sprawiedliwości
    u tego udziałowca? Na ręce prezesa firmy-udziałowca przesłałem kopię pozwu
    wraz z komentarzem, więc zna sprawę od samego początku.

    --
    pozdrawiam
    Marcin Kłos