    From: "Marek" <t...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo własności firmy do mojego programu - pilne
    Date: Tue, 18 May 2010 15:05:16 +0000 (UTC)

    Witam:)

    Stworzyłem kiedyś prywatnie (w domu) program narzędziowy do testowania innych
    programów (coś w rodzaju symulatora użytkownika).

    Obecnie pracuję jako programista i zaistniała potrzeba gruntownego przetestowania
    działania innego programu, który stworzyłem, ale w pracy (w ramach swoich
    obowiązków).

    Pomyślałem, że do wykonania testów warto by było użyć mojego (prywatnego) programu
    testującego, który wykona to czasochłonne i mozolne zadanie, a ja będę mógł robić
    coś
    innego w tym czasie. I tak też uczyniłem.
    Nio i gdy mój program testujący zaczął już testować, szef to zauważył i bardzo się
    nim
    podjarał i od razu zaporoponował rozwinięcie mojego programu o dodatkowe możliwości.
    Ja się oczywiście zgodziłem wprowadzić (tak "od ręki") jedną drobną modyfikację kodu
    mojego programu testującego, ale zastanawia mnie co z prawami firmy do tego
    programu?
    Czy kolejne modyfikacje mojego prywatnego programu (w godzinach pracy i na kompie
    firmowym) nie spowodują zmiany stanu prawnego mojego programu?
    Załóżmy, że prywatnie poświęciłem miesiąc czasu na stworzenie programu (w tym co
    jakiś
    czas wprowadzałem różne udoskonalenia) i kod ma np. 2000 linii kodu. I teraz jeśli w
    pracy,
    z polecenia szefa o wprowadzenie dodatkowej opcji, dodałem zaledwie 50 linii kodu,
    to jakie
    prawa do kodu źródłowego i wynikowego ma teraz firma? Jakie ja?
    A co jeśli w wyniku poleceń szefa funkcjonalność programu rozwinie się tak (w
    ramach
    wykonywanej pracy), że kod źródłowy programu będzie miał 4000 linii kodu? Czy w
    takiej
    sytuacji tylko połowa kodu źródłowego i wynikowego będzie własnościa firmy?
    A co z moim prawem do rozpowszechniania rozwiniętego już programu? Dotychczas był
    freeware...
    Może powinieniem jak najszybciej ustalić z szefem warunki na jakich będzie
    rozwijany
    mój program?

    Co na to prawo (autorskie, własności)?

    --