    From: "rgx" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo odsprzedaży programu komputerowego
    Date: 4 Mar 2004 09:16:20 +0100

    Wdałem się ostatnio ze znajomymi w dyskusję nt. możliwości odsprzedarzy
    legalnie zakupionego programu komputerowego. Moi adwersarze twierdzą, że
    odgórnie istnieje regulacja (ustawa, jakiś przepis,..) stwierdzający że "Nie
    wolno odsprzedać zakupionego programu".
    Moim zdaniem zaś, to umowa licencyjna może zabronić (ale nie musi)
    odsprzedarzy programu. Np. w przypadku kupna windowsa XP, można kupić wersję
    BOX (chyba za ok 300$) i ją komuś potem odsprzedać [zrzekając się w ten sposób
    do dalszego korzystania], lub też kupić wersję OEM (zadaje się za 150$), która
    funkcjonalnie będzie identyczna, zaś _nie_ będzie można jej nikomu odsprzedać,
    a nawet zainstalować na innym sprzęcie, niż ten dla którego to została kupiona
    (wersję OEM kupujemy z podzespołem niezbędnym do startu komputera [np całym
    komputerem, albo tylko klaiwiaturą :-) ] )

    Więc jak to w końcu jest ? Mam rację ja, czy też moi adwersarze ?

    Byłbym w zasadzie pewiem swego, gdyby nie fakt że rynek wórny oprogramowania
    praktycznie nie istnieje.. (?). Czy to efekt właśnie jaiegoś odgórengo prawa,
    czy też każdy producent oprogramowania w licencji umieszcza punkt zabraniający
    odsprzedaży tegoż oprogramowania. (Dlaczego mam kupić najnowszą wersję
    Office'a za 1000zł, kiedy mógłbym kupić prawie równie funkcjonalną, starszą
    wersję za ułamek tej kwoty, od kogoś kto albo spaljutuje, albo program mu się
    poprostu znudził. Producent wie o tym i zabrania tego, zmuszając mnie do kupna
    kolejnej wersji nierzadko świetnego, ale i drogiego softu)

    Dzięki za odzew
    S.R.