    From: "max" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo medialne
    Date: Sun, 30 Apr 2006 21:13:47 +0200

    Witam.

    Jestem dokumentalistą filmowym, realizuję film, powiedzmy coś w rodzaju
    Farenheita 911 Moore'a. Mam pytanie do kolegów prawników. W USA funkcjonuje
    funkcjonuje formuła "Fair use", która oddziela to, co można "zacytować"
    legalnie z cudzego dzieła, od tego, co będzie złamaniem praw autorskich.

    You don't need permission to reproduce something under the terms of the
    "Fair Use" doctrine, which says that you may quote from a work in order to
    comment upon it. In writing a book, for example, you can quote Arnold
    Schwarzenegger's line in Terminator 2, "Hasta la vista, baby!" without
    violating copyright; reproducing the entire script, however, would get you
    in trouble.

    Na tej zasadzie pan Moore nagrał sobie parę rzeczy z telewizji czy z
    wojskowego filmu promocyjnego i użył w filmie jako ilustrację dla swoich
    tez.

    Pytanie: czy w Polsce istnieje odpowiednik formuły "Fair use"? Czy chcąc
    pokazać wygląd okładki tygodnika, z którego będę komentował wybrany artykuł
    i chcąc zacytować fragmenty artykułu, do którego będę się odnosił, to muszę
    uprzednio uzyskać zgodę redakcji na to? A jeśli mi jej nie dadzą (co jest
    prawdopodobne, skoro chcę być krytyczny wobec nich)?

    To samo tyczy się fragmentów newsów z telewizji, czy też z filmów.

    Czy mogę w Polsce zastosować formułę "Fair use"?