    From: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: "Prawo jazdy" a "uprawnienia do kierowania pojazdem"
    Date: Sat, 4 Feb 2012 00:29:33 +0100

    Witam wszystkich serdecznie, jako że to mój debiut na tej grupie! :)

    Jeden z moich znajomych opisał mi następującą sytuację: pewien człowiek
    zaparkował nieprawidłowo swój samochód. Straż Miejska założyła na koło
    tego samochodu blokadę. Po wezwaniu Straży w celu zdjęcia blokady sprawca
    (aby uniknąć kary) tłumaczył się, że kierowcą samochodu nie był on, lecz
    jego matka. Na żądanie strażnika sprowadził na miejsce zdarzenia swoją
    matkę, która "przyznała" się do popełnienia wykroczenia. Po
    wylegitymowaniu jej okazało się, że posiada ona nieważne od kilku lat
    prawo jazdy (starą, papierową "książeczkę"). Wobec tego faktu strażnik
    nałożył na nią mandat karny w wysokości 500 zł (!), jako podstawę
    wymierzenia mandatu przyjmując "brak uprawnień do kierowania pojazdem". W
    związku z tym mam kilka pytań:

    1) Czy brak ważnego prawa jazdy jest równoznaczny z "brakiem uprawnień do
    kierowania pojazdem"? Wedle mojej wiedzy PJ jest tylko dokumentem
    *potwierdzającym* te uprawnienia i mandat powinien dotyczyć jedynie braku
    ważnego dokumentu, a nie braku uprawnień, które przecież nigdy nie zostały
    odebrane (podobnie jak w przypadku zagubienia lub kradzieży PJ).

    2) Czy można ukarać kogoś mandatem za "brak dokumentu uprawniającego do
    kierowanie pojazdem" w sytuacji, kiedy jedynym "dowodem" na to, że ukarany
    rzeczywiście tym pojazdem kierował jest relacja osoby trzeciej?

    Pozdrawiam :)

    W.